تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

پل و چفته

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۱، ۰۹:۰۲ ب.ظ

امام کاظم (ع) فرمودند: هنگام قیام مهدی (عج) است که اسلام را بر تمامی ادیان حاکم می گرداند.

دلش لک زده بود برای یک مناجات باحال. وقت سحر بود. نشسته بود در سرداب مقدس. صدای مناجاتی دلنواز به گوش می رسید: خدایا! برخی شیعیان ما... گناهان زیادی انجام داده اند. اگر گناهان آنها در ارتباط با توست از آنها در گذر...، آنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان است خودت بین آنها را اصلاح کن .... و آنها را از جهنم نجات بده.

ملاقات سیدابن طاووس>نجم الثاقب،ص۴۵۵/بحار الانوار، ج۵۳، ص۳۰۲

با سلام و عرض ادب و عرض تبریک ماه مبارک رمضان خدمت دوستان و همراهان عزیز وبسایت تودشک، امروز با معرفی یه بازی جذاب، مهیج و بسیار زیبا به نام پِل و چَفته در خدمت عزیزان هستیم.

با توجه به تقارن فصل تابستان با ماه مبارک رمضان حضور جوانان تودشکی از هر سنی در این بازی چشمگیره و کمتر کسی رو میشه پیدا کرد که یه بار گال های شیرین این بازی رو نخورده باشه.

من از قبل نقشه ای رو آماده کردم که توی اون نحوه چینش افراد در این بازی مشخص شده. پل و چفته به دو صورت رایج هستش که نوع دو بازی کمی باهم تفاوت داره . در یک نوع از دو چوب به عنوان پل و چفته استفاده میشه و در نوع دیگه از چوب و توپ به عنوان چفته و پل استفاده میشه. مد نظر ما در این پست بازی با توپ و چوبه که شباهت های زیادی به بازی بیسبال داره و در منطقه ما زیاد بازی میشه

نقشه ارنج بازیکنان در بازی پل و چفته

در این بازی دو تیم به تعداد مساوی از افراد حاضر تشکیل میشه که یارگیری توسط کاپیتان های دو تیم با شروع فردی که در قرعه کشی هولیش (دو نفر برای انتخاب شروع کننده ابتدا قرارداد می کنند شروع شمارش از چه کسی شروع شود و سپس هر کدام یک عدد دلخواه را نشان میدهند . جمع اعداد معلوم شده بین دو نفر شمارش می شود تا معلوم شود چه کسی آغاز کننده خواهد بود که اصطلاحا در زبان محلی هولیش نامیده می شود.) برنده شده انجام میشه. باز هم برای اینکه مشخص بشه چه تیمی شروع کننده بازیه هولیش بین کاپیتان ها انجام میشه و نهایتا تیم آغاز کننده در بالا و تیم بازنده هولیش روبروی تیم شروع کننده قرار میگیره. قبل از شروع بازی زمین به این صورت آماده سازی میشه که از سنگ و چوب یا بلوک های سیمانی یا یک بشکه بزرگ محلی به نام بوکه ساخته میشه که کل بازی حول این محل انجام میشه. در شکل هم به صورت دایره قرمز رنگ مشخص شده . دور بوکه محوطه ای معمولا به شعاع ۲ یا سه متر به عنوان محوطه جریمه در نظر گرفته میشه که با یک دایره روی زمین مشخص میشه. تیم شروع کننده باید بیرون از محوطه جریمه قرار بگیرند به جز کسی که توپ رو خواهد زد و تیم مقابل روبروی زننده توپ در زمین روبرو آرایش می گیرند.

پل و چفته

توپ زن در محل خود روبروی بوکه قرار میگیره و چفته ای مناسب دست و جسه بدنی خودش انتخاب می کنه معمولا هر چه چفته بلند تر باشه توپ مسیر طولانی تری رو طی میکنه ولی خب از طرفی چفته بلند تر سنگین تره و کنترلش مشکل تر. به طور معمول چفته در دست راست و توپ در دست چپ توپ زن قرار میگیره و توپ زن با زدن توپ به زمین و زدن ضربه به توپ به هنگام بلند شدن توپ از زمین به سمت بازیکنان داخل زمین بازی رو شروع می کنه. بازیکن توپ زن تا ۳ بار مجاز به زدن توپ به زمین برای شروع بازیه و اگر در هر سه بار پرتاب موفقی صورت نگیره بازیکن می سوزه و از دور بازی خارج میشه و نفر بعدی برای توپ زنی وارد محوطه جریمه میشه.

بازیکنان توپ زن

ماده ۱- اگر در هنگام زدن ضربه به توپ چفته از دست بازیکن ضربه زن خارج بشه بازیکن از زمین اخراج میشه این امر اگه به صورت اختیاری انجام بشه نشان انصراف بازیکن توپ زن از ادامه بازیه. به هیچ عنوان توپ زن اجازه زمین گذاشتن چفته رو مگر در زمان تعویض اون نداره.

توپ زن

پس از پرتاب توپ به سمت زمینی که تیم مقابل در اون ارنج شده بازیکنان تیم مقابل بایستی توپ رو هرچه زودتر دریافت و در حالتی که هنوز توپ روی زمین قرار نگرفته و به حالت غلت خوردن در نیومده بلند کنند و به سمت بوکه هدایت نمایند. این کار میتونه توسط یک نفر با پاسکاری به نفرات جلوتر انجام بگیره و در نهایت اگر توپ رو بتونند به حالت زنده به پشت بوکه برسونند بازیکن توپ زن سوخته و نفر بعدی برای توپ زنی باید وارد محوطه جریمه بشه در صورتی که توپ زنده به بازیکنان تیم مقابل نرسید یا در مسیر به پای یکی از بازیکنان برخورد کرد بازیکنان باید از محل برخورد به پا یا از محلی که توپ ساکن شده توپ رو به سمت بوکه پرتاب کنند اگر برخورد کنه بازیکن سوخته و در غیر اینصورت بازی با یه پرتاب دیگه ادامه پیدا میکنه این پرتاب ها تا سه پرتاب ادامه پیدا میکنه و اگر توپزن بتونه سه پرتاب سالم داشته باشه و نسوزه تیم رو زنده می کنه و بازیکنان دیگه که سوخته اند هم یه بار دیگه فرصت توپزنی پیدا می کنند. توپزن میتونه در هنگام پرتاب توپ به سمت بوکه با چفته از بوکه دفاع کنه و توپ تو هوا رو با چفته بزنه و اگر توپ در فاصله ای جلوتر از بوکه به زمین برخورد کنه توپزن بازی رو از اون نقطه که داخل محوطه جریمه هم نیست ادامه میده .

توپ گیران

ماده۲- اگر بعد از پرتاب توپ بازیکنان تیم توپ گیر بتونند توپ رو با یک دریافت پس از پرتاب توی هوا بگیرند این حالت مول گرفتن نامیده میشه و بازیکن توپ زن رو می سوزونه و توپ زن از بازی خارج میشه.

محوطه بازی پل و چفته

ماده ۳- اگر توپ زن در هر نقطه خارج از محوطه جریمه بخواد توپ رو بزنه باید قبل از شروع بازی محوطه ای جهت حفاظت بازیکنان در نظر گرفته بشه و باید از محل پرتاب دور بشن تا به کسی صدمه ای وارد نشه.

توپ زن در حال تعویض چفته

بازی تا سوختن همه توپ زن ها ادامه پیدا میکنه و پس از تموم شدن یارهای تیم توپ زن جای دو تیم عوض میشه و توپ زن ها واسه گال خوردن وارد زمین میشن.

توپ گیر در حال بلند کردن توپ زنده

توپ زن در حال زدن توپ

بوکه و بازیکنان تیم توپزن

بوکه و بازیکنان تیم توپزن

خیلی کم نظر میدینا!!!!!!!!!!!!! نظر یادتون نره خواهشاً



,

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۵/۰۳
علی عموحیدری

1391

بازی های محلی

تودشک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی