تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

۱۸ مطلب در فروردين ۱۳۸۷ ثبت شده است

 

از بادگیرهای ایرانی( تودشکی )تا معماری اکوتک

 

  آب انبار تودشک

 

بادگیر

 

امروز می خوام راجع به یه مطلب صحبت کنم که واقعاْ مایه تأسفه.بله درست حدس زدین،بادگیر ایرانی!

راجع به بادگیر ها.ما قرنها پیش درکشورمون از بادگیر استفاده می کردیم و الان که حرف از معماریeco-techمیشه اصلایادمون نمی یاد که ما خودمون در گذشته پیشرو در این نوع معماری بودیم و تو شهر خودمون هم از این تکنولوژی جدید خیلی قدیم تر ها داشتیم. ولی وقتی یکیاز این عناصر در معماری معاصر توسط معماران کشور های دیگه استفاده میشه اسمشوخلاقیت و نوآوری می گذاریم . اصلا هیچ توجهی به این آموزگاران بزرگ که گذشته برایمعماران امروز بجا گذاشته نمی کنیم و خیلی ساده از کنار آنها می گذریم ،این‌منبع الهام غنی می توانند ما را بسوی خلاقیت های جدید راهنمایی کنند . تاریخمعماری ما باید استادان ما به سوی معماری نوین باشد.

 

 

معماری ایرانی یا معماری اکوتک؟؟؟

 

Wind catcher,1. for summer ventilation
2.Solar array at back of house for hot water and electricity
3.High-level of wall insulation
4.Biomass boiler

 

 

بادگیرها

 

حرکت هوا را به دلیل اختلاف فشار جو باد گویند.باد روی زمین عامل مهمی در تبادل دما، رطوبتوانتقال ذرات معلق است. این امر در ایجاد شرایط آسایشانسان یا اخلال در آن نقش مهمی دارد.جا به جایی هوا در بالا بردن سطح کارآیی ذهنی و فیزیکی افراد و کاهشمیزان ابتلا به بیماری‌هابسیار موثر است. همچنین می‌تواند عاملی در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلیباشد. اهمیتباد در طرح وساخت محیط مسکونی از دیرباز مورد توجه بوده است. ارسطو چهار قرن قبل از میلاد وویترویرس معمار روسی یک قرنقبل از میلاد از روش استفاده باد در معماری وشهرسازی صحبت می‌کنند.

میراث گذشتهدر کشور ما در طی قرون متمادی تمام ساختمان‌ها با توجهبه اقلیم و شرایط محیطی ساختهمی‌شده است. آفتاب، باد، رطوبت، سرما و گرما و به طور کلی شرایط آب وهوایی و جغرافیایی،تاثیرمستقیمی در معماری سنتی ایران در مناطق مختلف داشتهاست.

بارزترین روش تهویهطبیعی ساختمان بادگیر است. بادیگرهایی با اشکال مختلف در بسیاریاز شهرهای مرکزی و جنوبیایران بر حسب سرعت و جهت باد مطلوب طراحی و اجرا شده‌اند. ازنام‌های باستانی و گوناگونآن مانند واتفر، بادهنج، باتخان، خیشود، خیش‌خان، خیشور، ماسوره وهواکپ‌ برمی‌آید که پدیده‌ایبس کهن است.باد پس ازبرخورد با سطوح فوقانی به دالان‌هایی هدایت می‌شود که با سطح آب داخلحوض‌خانهبرخورد کرده (مثلبادگیر باغ دولت آباد یزد) و فضای داخلی اتاق را خنک می‌کند و در مناطقمرطوب باد فقط از کانال‌های خشکعبور می‌کند (مثل بادگیرهای بنادر جنوبی) و فضای اتاق را تهویهمی‌کند.

انواعبادگیربادگیرها از لحاظشکل بیرونی چند دسته هستند. ساده‌ترین نوع بادگیر یک جناحی است و بسیارکوچک و محقر بر فرازمحفظه‌ای، مانند سوراخ بخاری در پشت بام ساخته می‌شود در این روشبرای پرهیز از گزندگردبادها و طوفان‌های سنگین، بادگیر را فقط در جهت بادهای خنک ونسیم‌های مطبوع می‌سازند وجبهه‌های دیگر آن را می‌بندند. در برخی موارد بادگیرهای یک طرفه را پشتبه بادهای شدید و آزاردهندهمی‌سازند و در واقع این بادگیر عملکرد تهویه و تخلیه هوا را انجاممی‌دهد.ابعاد آن نسبت بهسایر انواع کوچک‌تر و شکل آن اولیه‌تر است. این مسیر مورب (که در بالایبامدیده می‌شود) پس ازاتصال به کانال عمودی داخل دیوار و پنجره خروجی داخل ساختمان مانندبخاری در یک ضلع اتاق قرارمی‌گیرد و تهویه را انجام می‌دهد. این نمونه بیشتر در منطقه سیستانو قسمتی از شهرستان بم دیدهمی‌شود.

نوع دوم، نوع دوطرفه که دارای دو وجه روبه‌روی یکدیگر و با پنجره‌های بلند و باریک بدون حفاظساخته می‌شود و در قسمت داخلیساختمان به شکل یک یا دو حفره در طاقچه دیده می‌شود. ایننمونه در سیرجان و به ندرت در کرمان دیدهمی‌شود.

بادگیر نوع سوم سهجناحی است و دو نوع دارد، سه جناحی متصل و سه جناحی منفصل (اشکمدریده) .در این نمونهمی‌توان به تفکیک از یک یا دو یا سه جبهه استفاده کرد. البته استفاده از این نوعبادگیر نادر است.

 

باد گیر آب انبار تودشک

 

نوعچهارم، بادگیرهای چهار طرفه است که به شکل کامل و مفصل‌تر از انواع دیگر ساختهشده‌اند ومعمولا داخلکانال‌های آن با تیغه‌هایی از آجر یا چوب یا گچ به چندقسمت تقسیم می‌شوند. دربعضی از نمونه‌ها در زیر کانالبادگیر حوض به نسبت بزرگ و زیبایی می‌ساخته‌اند که هوای خشکودارای گرد و غبار پس ازبرخورد با آب با جذب رطوبت خنک و گرد و غبار آن جدا و هوای اتاق (حوضخانه) در گرمای تابستانبسیار مطبوع می‌شده است. در مناطقی که امکان ایجاد حوضخانه درطبقه همکف وجود نداشته است آبقنات را در زیر زمین جاری و نمایان می‌کرده‌اند و امتداد کانالبادگیر نیز تا روی این جریانآب ادامه می‌یافته است. این فضاها (سرداب‌ها) محل تجمع اهالیخانه در بعد از ظهرهای تابستانبوده است. این نمونه در یزد، کرمان و بوشهر و... دیدهمی‌شود.در شهرستان یزد وبرخی قسمت‌های مرکزی ایران بادگیرهای چند وجهی (معمولا هشت وجهی وحتی گاهی مدور) معمول استکه نوع پنجم بادگیرها را تشکیل می‌دهد.

علت ساخت این گونه بادگیرها وجود بادهای مطلوبی است کهاز هر طرف وزش داشته و تیغه‌هایکانال می‌تواند از هر جهت باد را گرفته و به داخل مسیر هدایتکند.

بادگیر چپقی نوع ششمبادگیرهاست که به جای فضای مکعبی شکل خارجی، سازنده از ایجادچندلوله خم‌دار (زانومانند) برای حجم خارجی بادگیر استفاده کرده است، اما کانال‌ها وقسمت‌هایداخلی مانندنمونه‌های چند طرفه است این نوع بادگیر تنها در سیرجان دیده شدهاست.

نماسازی بادگیرها خوداز ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در نهایت ظرافت به وسیله‌ آجرکاری ویا گچ‌بری ساخته می‌شود. دراین جا لازم است از بادگیر مضاعف، بادگیر دواشکوبه و بادگیر حفره‌اینیز نام برد.

در شیراز نیزبادگیرهایی کم و بیش دیده می‌شود که به عنوان نمونه می‌توان از بادگیرارگ و آب انبار کریم‌خان زندیاد کرد.چشم‌اندازآیندهبا ورود معماری مدرنو به ویژه استفاده از تاسیسات مکانیکی به تدریج نقش اقلیم در ساختمان‌هاکم‌رنگ شد اما از نیمه دومقرن گذشته که اقلیم و حفظ محیط زیست پیوسته مورد توجه قرار گرفتاستفاده از فناوری همگون بامحیط طبیعی، بازیافت ضایعات صنعتی و استفاده از انرژی‌های پاکمانند انرژی خورشید، باد و آباهمیت بسیاری یافتند. در زمینه معماری نیز از این زمان توجه بهمحیط زیست و تلاش برای طراحیساختمان‌های اقلیمی و معماری همساز با اقلیم آغاز شد.

امروزه می‌توان از بادگیر به عنوان مکمل سیستم تهویه وبرودت ساختمان استفاده کرد. به وسیله بادگیر می‌توان در مواقعی از سال شرایط آسایش را با تهویه طبیعی تامینکرد و تنها زمانی که باددیگرنتواند پاسخگوی نیاز ساکنان باشد باید از تاسیسات مکانیکی بهرهگرفت.

 

بادگیر های ایرانی یا اکوتک؟؟؟

 

حسن فتحی معمار مصریکه تلاش فوق‌العاده‌ای برای تلفیق معماری سنتی و تکنولوژی روز خودانجام داده است، از یک پمپآب در داخل کانال بادگیر ساختمان‌هایش استفاده می‌کرد که با ایجادفواره‌ای در روزهایی کههوا گرم و پرگرد و غبار بود، هم از میزان گرما و هم از میزان گرد وغبارمی‌کاست.

علاوهبر موارد گفته شده، طرح‌های دیگری در سایر کشورها که با تکیه به تهویه طبیعیطراحیشده به عنوان مثال درمرکز فروش بلو واتر انگلیس هوای تازه از طریق دنباله‌ای از بادگیرهایمخروطی با ارتفاعدو متر تامین می‌شود این بادگیرها روی بام سوار شده‌اند تا هوای خنک‌تری رابه پایین فرستاده و آن را درفضای داخی پخش کنند. آنها در فاصله 15 متری نسبت به هم و رویمحور مرکزی مجتمع قرارگرفته‌اند و پس از دریافت جریان هوای خارجی، هوای تازه را به داخلساختمانمی‌فرستند.

همچنین برجآرموری چین شامل مجموعه‌ای از بلوک‌های هم‌شکل سوار شده بر یکدیگر با کاربریاداری، خرده‌فروشی، هتل ومسکونیاست. در فصل تابستان یک بادگیر هوای تازه را به سمتپایین دهلیز میانی سوقمی‌دهد. سپس این هوا از جداره‌ها به سمت بیرون کشیده می‌شود. درفصل زمستان این بادگیر هوارا از بدنه ساختمان و مجرای جذب کننده‌های خورشیدی به سمت خودمی‌کشد و از ساختمان خارجمی‌کند.

 

از معماری ایرانی تا نو آوری های غرب (بدون شرح)

 

نمونه قابل ذکردیگر لیستر انگلستان است میزان مصرف انرژی در ساختمان کوئینز دانشگاهمونتفورت، نصف انرژی مصرفی دریک ساختمان معمولی مشابه این بنا است که در آن سیستم تهویهمطبوع استفاده شده است. بادگیرهای مرتفع جلو اغتشاشهوایی را گرفته و برای انتقال هوایداخل به خارج از بنا طراحی شده است.

 

 آب انبار یکی از محله های تودشک

 

آب انبار تودشک

 

منتظر ادامه این مطلب باشید!


دسته بندی : شهر من تودشک


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۸۷ ، ۰۸:۵۰
علی عموحیدری

گاهی چقدر آدم دلتنگ میشه ، گاهی چقدر خسته ای ، گاهی چقدر محتاجی ، بعضی اوقات آدم حس میکنه میخواد یه آرزویی بکنه گرچه خیلی دست نیافتنی. ولی نه میشه خواستش ولی از یه کسی که داشته باشه بده یکی که کم و زیاد در درگاهش فرقی نمی کنه کافیه توکل کنی و یه ایمان قوی غیر ممکنه بخوای و نگیری !

امروز میخوام یه پست در مورد جایی بنویسم توی دهستان تودشک که به نظر من آرامش رو میشه اونجا حس کرد دور از هر تعلق دنیایی و دور از هر نوع کش مکش روزانه ! هر کسی رو که گم کرده باشی میتونی اونجا پیداش کنی ! جایی که همه مردم باهم یکی میشن جایی که اونجا بهترین ها و مقرب ترین ها با تقوا ترینها هستند . من که خودم به شخصه خیلی تو این مکان آرامش پیدا میکنم.

آره درست حدس زدید :

مسجد جامع شهر تودشک

مسجد جامع تودشکقدمتی در حدود 150 سال داشته و در سال 1356 توسط جناب آقای حاج محمد یکتا و با راهنمایی امام جماعت مسجد جامع جناب حجه السلام سید ابراهیم احمدی نسب اقدام به گسترش آن گردید .

در آن زمان سه باب منزل در جنب مسجد خریداری و یک مسجد جدید بنا شد.

پس از انقلاب چون در مسجد، نماز جمعه اقامه میشد و فضای مسجد برای اقامه نماز جمعه کم بود مسجد قدیمی را خراب و فضای به وجود آمده را به مسجد جدید اضافه نمودند، که به صورت مسجد فعلی در آمد.

یکی از ویژگی های این مسجد این است که از زمان آیه ا... سید محمود احمدی علون آبادی تا به حال بیش از 120 سال است که نماز جماعت و تبلیغات دینی به صورت مرتب و منظم در این مسجد به صورت نسل اندر نسل ادامه داشته است.

                    

                        نمای داخلی حیاط                          نمای داخلی مسجد                                نمای داخلی

 

                                        

                                               آبنمای خارج مسجد                        درب ورودی مسجد

 

                                     

                                  درب شمالی                             محراب                                منبر

خداوند نعمت دانشمندان دینی، خصوصاً وجود امام جمعه محترم شهر رو از ما نگیره و همیشه در سلامت کامل همراه با خانواده موفق باشند، و همه به دور از جور زمان همیشه بتونیم مومن و باخدا زمینه ساز حضور امام زمانمون باشیم.

                                                                                               

تو اگر در تپش آب خدا را دیدی!

                                         همت کن و بگو

                                                         که ماهی ها

                                                                  حوضشان بی آب است!

                                                                                                                                        التماس دعا

                                                                             م.عموحیدری





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۸۷ ، ۰۳:۵۵
علی عموحیدری
دوباره سلام

امروز جمعس بزارید اول یه دعایی برای ظهور آقا امام زمان داشته باشیم بعدن میگم واسه چی مزاحم شدم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه عرضک طوعا و تمتعه فیها طویلا .

خب اومدم بگم که امروز یه امکان به امکانات وبسایت شهر تودشک اضافه شد و اونم گروه یاهو به اسم این شهر و وبسایت شهر تودشکه .

امیدوارم دوستان و همشهریان عزیز در این گروه عضو بشن و بتونیم خدمتی در جهت آشنایی همه مردم ایران با این شهر داشته باشیم .

عضویت در گروه یاهوی شهر تودشک

موفق باشید التماس دعا .

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۸۷ ، ۱۲:۴۲
علی عموحیدری

مصاحبه خبر نگار فارس با شهردار تودشک

 

شهردار تودشک:

هیچ ساخت و ساز غیرقانونی در شهر تودشک اتفاق نیفتاده است.

 

یوسفی(شهردار تودشک)

 

شهردارتودشکگفت: در شهرتودشکتاکنون هیچ ساخت و ساز خلاف و غیرقانونی اتفاق نیفتاده است و با وجود اینکه در حدود 6 سال از تاسیس این شهر می گذرد اما شهروندان به خوبی با فرهنگ شهرنشینی آشنا هستند.

رسول یوسفی د ر گفت گو با خبرنگار فارس در اصفهان، افزود: خوشبختانه اعتماد و مشارکت بین شهرداری و مردم این شهر بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: مردمتودشکبا توجه به اعتماد زیادی که نسبت به شهرداری دارند برای احداث بنا و تمامی ساخت و سازهای خود به شهرداری مراجعه می کنند.

شهردارتودشکجمعیت تودشکرا 4200 نفر برشمرد و بیان داشت: بودجه عمرانی این شهر در سال جاری 200 میلیون بوده است و متاسفانه سرانه فضای هر شهروند در این شهر بسیار پایین ارزیابی شده که انتظار می رود با تلاش های صورت گرفته سرانه فضای هر شهروند به 6 مترمربع برسد.   

وی با اشاره به یکصدمین سالگرد تاسیس شهرداری ها ادامه داد: به مناسبت صدسالگی شهرداری ها و در دهه مبارک فجر چندین پروژه عمرانی شهرتودشکبه بهره برداری می رسد.

یوسفی افزود: برگزاری همایش دانشجویی با حضور بیش از 350 دانشجو و اساتید دانشگاه در شهرتودشکیکی از برنامه های ویژه این بزرگداشت بوده که به مرحله اجرا رسیده است.

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۸۷ ، ۲۱:۱۰
علی عموحیدری

ساختار

فرش نائین، با کیفیتی که در بازارهای جهانی معروف است، از آن نوع فرشهایی نیست که استفاده از پشمهای ضخیم ایرانی در آنها امتیازی به حساب آید. پشم مصرفی در این فرشها از نوغ ظریف است و درصد بالایی از آن نوع پشمی است که به آن کرک گفته می شود. اما آنچه می توان در مورد پشم یا کرک مورد استفاده در این فرشها گفت، آنست که کلاً از پشم نو و خالص و از نظر ظرافت از حد استاندارد پشمهای ایرانی بالاتر است. فرش نائین از زمینه های نادر و مناسب کاربرد پشمهای ظریف غیرایرانی است.

فرش نائین دارای گره فارسی و دو پود است. ساختار فرش متکی بر بافت و شرایط فنی حتی الامکان دقیق است. نقایص بافت از جمله کجی، سره، نزدن پود، دو دست شدن، چند رنگی، و غلط بافی در این فرش بسیار کم و کیفیت تولید در حد بالای استاندارد است. بدیهی است که در اینجا هنگامی که صحبت از فرش نائین می شود، نوعی فرش خاص مورد نظر است که از نظر بازارهای داخلی و جهانی، به عنوان یک فرش عالی ایرانی شهرت ویژه یی دارد و به آسانی می توان دریافت که کیفیت عالی بافت، که متضمن ثبات رنگ، ابعاد، استحکام، دوام و همچنین صحت و دقت در نقشه است، در این شهرت بی تأثیر نبوده است.

دارها عموماً چوبی است و تلاش هایی برای تعدیل آنها به دارهای فلزی صورت گرفته است. روش نصب دار و شیوه ی چله کشی و پایین کشی فرش، مشابه مراکزی نظیر اصفهان و کاشان است و افرادی خاص درانجام این کارها مهارت و تجربه دارند.

فرش هایی که درون منازل و عمدتاً به وسیله ی زنان بافته می شود، به دلیل طولانی بودن زمان بافت، فشار چندانی بر بافنده وارد نمی کند. پرداخت اولیه، ضمن بافت صورت می گیرد و پرداخت نهایی فرش هایی بالاتر از 160 جفت (گره) با دست انجام می شود. نائین یکی ازمراکز موفق بافت فرش های بزرگ پارچه با کیفیت خوب بوده است (شاید علت این امر استاندارد بودن نسبی نقشه هاست که باعث افزایش سرعت تولید می شود).

اگر چه امروز تعداد این فرشها کم شده، ولی استفاده از دستگاههای مکانیکی پیشرفته برای شستشو، کز دادن (برای از بین بردن گره ها و پرزهای اضافی پشت فرش) و پرداخت، در مراحل تکمیل این فرش ها ضروری است. کار گاه های نائین، چه در مراحل بافت و چه در مراحل تکمیل، عموماً روشن و پر نور بوده و از نظر استاندارد مطلوب می باشند و این امر بی تردید از دلایل بالا بودن کیفیت فرش های تولیدی است.

تار و پود فرشهای نائین از پنبه و پرز از ابریشم ولی ترکیب پشم و ابریشم است که معمولاً ابریشم سفید را در حاشیه نقوش فرش می بافند که به طرح حالت برجسته می بخشد.

گره: فرشهای نائین با گره سنه بافته می شوند و تعداد آنها از سیصد هزار تا یک میلیون گره در هر متر مربع تغییر می کند.

قالیهایی که برای مصرف خانواده ها به کار می رود مجموعاً ساختاری محکم و پرزهایی بلند دارد تا برای زیر پای افراد و خانواده دوام بیشتری داشته باشند و چون قالیهای نائین دارای

پرزهایی کوتاهند، و اکثراً رنگهای روشن در آنها به کار رفته، برای مصرف خانواده ها کمتر مورد احتیاج است و بیشتر برای تزئین به کار می رود.

خامه مورد مصرف در فرش نائین از کارخانه ی پشم هرند – شرق یزد، صنایع کرک کاشان و صنایع کاشان فراهم می آید و از نمره 8 تا 20 متریک در این فرش به کار می رود که نمره 20 آن در فرشهای ظریف نائینی مصرف می شود. نخهای مورد مصرف در چله ی فرش، از نوع چله ی موردمصرف در فرشهای اصفهان است و از اصفهان و کاشان تأمین می شود، علیرغم شهرت فرشهای ابریشم، فرش نائین بیشتر بر پنبه و پشم متکی است.

 

 

نوع

فرش 6 لای

فرش 9 لای

بافت

ابعاد

تعداد جفت در عرض

تعداد رگ در طول

ابعاد

تعداد جفت در عرض

تعداد رگ در طول

نائینی

120*2

1100

1500

30/1*30/2

800

1300

نائینی

80/1*80/2

1600

2600

80/1*80/2

1200

2200

نائینی

3*2

1800

2800

3*2

1300

2200

نائینی

5/3*5/2

2000

3000

5/3*5/2

1600

2600

نائینی

4*3

2700

3700

4*3

200

3000

نائینی

5/5*5/3

3000

4000

_____

_____

_____

نائینی

4*6

3500

5400

4*6

2400

2200

 

 

- طرحهای رایج

براساس شواهد موجود، اولین طرحهای قالی منطقه نائین از اصفهان و بیشتر از تهران (مرکز هنرهای زیبا) به صورت مدادی تهیه شده و در نائین رنگ آمیزی می شد. البته هنر رنگ و نقطه نمودن نقشه قالی نیز توسط مردی به نام مدرسی که از یزد به نائین آمده و در ضمن اولین عکاسی این شهر نیز بود، به نائین راه یافته است.

اصلی ترین طرح های مورد استفاده در فرش نائین طرح های شناخته شده یی نظیر شاه عباسی، لچک ترنج با استفاده از ترکیبات اسلیمی، ختایی و به طور کلی نقوشی است که با سنتی ترین طرح های ایرانی بستگی دارد. استفاده ی مناسب از طرح های سنتی همراه با رنگ آمیزی خاص فرش های نایین، هویتی خاص و جهانی برای این فرش ها تأمین کرده است. از نقوش سنتی دیگری که از آنها استفاده هایی هنرمندانه در فرش نائین شده است می توان به نقش گنبد (سقفی)، حاج خانمی، درختی، قابی، محرابی، محرمات، افشان، لچک ترنج و کتیبه یی و تاریخی اشاره کرد.

با آن که کوچکی شهر و محدودیت و سابقه ی اندک تولید، مانع از آن است که از طراحی گسترده و طراحان صاحب نام و متعدد، نظیر آنچه در اصفهان و تبریز دیده می شود سراغ بگیریم، بایداذعان کنیم که تولید کنندگان و طراحان فرش نایین، زیباترین و دلپذیرترین موارد استفاده و بازسازی طرح های رایج در مناطق قالی بافی دیگر را برفرش خویش نشان داده اند. با این وصف برخی زمزمه های سال های اخیر، دایر بر یکنواخت بودن فرش های نایین، تولید کنندگان این فرش را بر آن داشت که به ایجاد برخی نوآوری ها و استفاده از نقوش متنوع تر دست بزنند، که از جمله ی آنها، علاوه بر استفاده ی بیشتر از نقوش سنتی، بافت فرش های کناره، دایره، شش گوش، و هشت گوش است. در غالب این طرح ها، ظرافت و پرکاری قلم طراحان نائینی، روح و هویت خاص فرش های نائین را تضمین کرده است.

نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان دهنده آن است که کلیه طرحهای مورد استفاده در بیشتر مناطق قالیبافی کشور (به استثنای طرحهای خاص برخی از مناطق) در نائین مورد استفاده بوده و معرفی تمامی طرحهای به کار رفته در فرش این منطقه، نیازمند معرفی غالب طرحهای مشخص قالیهای کشور می باشد. با این وجود طرحهای قالیهای نائین عمدتاً بصورت لچک و ترنج بوده و استعمال سایر طرحها کاربرد کمتری دارد. با توجه به طرح و نقش قالی های قدیمی موجود در نائین و اظهارات صاحبنظران می توان طرحهای اصیل فرش این منطقه را چنین برشمرد: لچک و ترنج، افشان، برگردان، ابری، ماهی درهم، خشتی، شکارگاه اژدری، پنجه گرگی، حاشیه حاج احمدی، قاب قلمدون، بند اسلیم، و از دیگر طرحهای جدیدتر مورد استفاده در این منطقه می توان از: طرحهای مهندسی و گنبدی، قاب درختی، بته جقه، گل فرنگ و نقشه غلط نام برد.

لکن با وجود تمامی نقوش مذکور، مهمترین و اصلی ترین طرح مورد استفاده در این شهرستان همان لچک و ترنج بوده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و اصولاً فرش نائین به لچک و ترنج شناخته شده است. شاید به دلیل استفاده شدید از این قالب باشد که قالی این منطقه به عنوان فرش زیر پایی معروف شده است. در بررسی نقوش مختلف به کار رفته در قالی نائین به نتایج زیر می رسیم:

1. تمایل شدید به سوی طبیعت و گل و گیاه:در قالی این منطقه استفاده از نقوش ختائی و شاه عباسی و گل و برگهای طبیعی به وفور دیده می شود. و این دلیل جغرافیای کویری منطقه و عدم دسترسی به چنین زیبای هایی در طبیعت اطراف باشد. چنانکه در تاریخ و هنر جهان نیز شاهدیم که بشر آنچه را که در آرزوی آن است در قالب هنر وارد محیط زندگی خود می نماید.

موضوع مستتر در سراسر آنها مفهوم دیرینه باروری است، و همه عناصر از وفور بازتاب طبیعت و یک باروری حکایت می کنند که در باغ سر سبز، یا در باغ بهشت ممکن است یافت شود. این همان چیزی است که سرزمین نیمه خشک ایران در آرزوی آن بسر می برد. اگر چه بندرت به آن دست می یابد. چنین نمادی در یک شهر کویری مانند نائین، که در سر حد بقاء وتهدید حرارت صحرایی داغ و بی حاصل بوده است، معنایی بس گیرا بخود می گیرد.

2.  عدم تمایل به شمایلگری:یکی از مشخصات اساسی نقوش قالی نائین عدم تمایل آن به سوی شمالیگری است. در نمونه های بسیار نادری نیز که هم اکنون دیده میشود، ضعف شدید در کار تمام شده، موجب عدم تمایل به ادامه این کار شده و این در شرایطی است که درمناطق همجوار این منطقه، مراکز چهره بافی چون اصفهان وجود دارد. در پاسخ دلیل این مطلب به نتایج زیر دست یافته ایم.

1. 2)وجود محدودیت شدید رنگی در رنگ بندی قالی نائین: بافت چهره نیاز به تنوع رنگی بسیار بالا و حساسی دارد و این در شرایطی است که ترکیب رنگ قالی نائین از مدویت خاصی برخوردار است.

2. 2)عدم توانایی تکنیک بافت منطقه: تنها گره مورد استفاده در این منطقه نامتقارن، آنهم عمدتاً بصورت جفتی بافی است، در صورتیکه می دانیم برای بافت چهره نیاز به استفاده از چندین نوع گره و تکنیک مختلف بافت جدید ایجاد ظرافتهای موجود در فرم و رنگ چهره می باشد.

3. 2)عدم وجود برنامه و یا آموزشهای لازم جهت ارتقاء سطح دانش بافندگان در زمینه تکنیکهای مختلف بافت: امروزه نیز چون گذشته در نائین  بافندگان تنها آموزش نحوه بافت از استادکاران و بدون هیچ نوع دخل و تصرفی آنرا به کار می گیرند.

 4. 2)عدم نظارت طراحان بر روند بافت: در نائین غالباً طراحان پس از طراحی هیچ نوع نظارتی برروند جریان بافت نداشته و عملاً ارتباطی بین اساتید طراح و بافنده وجود ندارد و این نکته با توجه به عدم آشنایی بافندگان با فرم و رنگ صحیح نقوش حساسی چون چهره، سبب بروز مشکلات عمده ای می گردد.

5. 2)نگرش اقتصادی صرف، نسبت به مسئله قالی در فرهنگ نائینی: بدین معنا که در این شهرستان عدم وجود زمینه های صنعتی، کشاورزی و دامپروری در سطح وسیع، سبب اتکاء اقتصاد منطقه بر هنر، صنعت قالی شده است و در چنین شرایطی تنها با وجود بازار فروش و ارزش افزوده به میزان لازم، دیگر  نیازی به ایجاد تحول درنقوش و سایر مراحل تولید ضروری به نظر نمی رسد.

 

- رنگبندی

با وجود شاخص بودن طرح فرشهای نائین، اگر هویت واقعی این فرش را از آن رنگ آمیزی آن ندانیم، نقض غرض کرده اییم. این نوع رنگ آمیزی که عموماً به مدد قابلیت رنگ های طبیعی و گیاهی و به دست رنکرزان ماهر نائینی بر این فرش حاصل می شود، کاملاً از رنگ آمیزی فرش های سایر نقاط ایران، به خصوص فرش های رنگین عشایری و روستایی و نقوش پر و رنگ آمیزی متراکم فرش های تبریز و حتی اصفهان قابل تشخیص است.

مشخصه های رنگ آمیزی فرش های نائین، که قسمت عمده ی شهرت خود را مدیون آن است، زمینه ی رنگی از نوع روشن و مات است که همراه با طرافت و دقت در بافت به نقوش متراکم و پر از پیچش سنتی، آرامشی شگفت انگیز می دهد. اگر این کیفیت را یکی از دلایل اصلی نفوذ فرش نائین در بازارهای جهان بدانیم، شاید تعبیر روان شناسانه ی این امر آن باشد که رنگ های زیبا و آرامش بخش و رؤیا گونه ی فرش نائین به نوعی در تعدیل هیجان های فرساینده ی زندگی امروز مؤثر است.

با توجه به این که فرش نائین فاقد قدمت، یا حداقل مدارک مستندی است که دلایل این گونه رنگ آمیزی را توجیه کند، می توان این کیفیت را مدیون آرامش حسزت انگیزی دانست که در فضای این شهر کوچک احساس می شود.

رنگرزی

فرش نائین از درخشان ترین مظاهر کاربرد رنک های طبیعی و سنتی است و سهم بزرگی از شهرت خویش را مدیون این کیفیت است. با وجود این، باید اذعان کنیم که این فرش نیز، به دلایلی که دستاویز بسیاری از رنگرزان ناگزیر یا بی اطلاع است، در کارگاه ها و پاتیل های رنگرزی خویش را بروی انواع رنگ های شناخته و ناشناخته ی صنعتی گشوده است.

شیوه ی رنگرزی با رنگ های طبیعی و سنتی با جزیی اختلاف، مشابه سایر مراکز قالیبافی است، که رنگرزی های سنتی دارند و با وجود برخی رنگ های شیمیایی که به صورت کمکی مصرف می شود، هنوز رنگ های طبیعی در منطقه غالب است. تعداد رنگ های مورد مصرف در فرش 11 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی، به شرح زیر است:

 

جدول 2. رنگ های فرش نائین

رنگ های اصلی

کرم یا نخودی، خاکی باز، خاکی سیر، قهوه یی، عنابی، نیلی (سرمه یی)، لاجوردی، آبی سیر، آبی باز (آسمانی)، لاکی، فیلی (موشی)

رنگ های فرعی

یشمی، ماشی، سبز، مسی (صورتی)

 

مواد اصلی طبیعی برای به دست آوردن رنگ، پوست انار، پوست گردو، روناس، اسپرک، برگ مو، قرمز دانه است و معمولاً رنگ نیل که صنعتی است برای رنگ های آبی و لاجوردی مصرف می شود. برای رنگ زرد از اسپرک و برای رنگ های سبز از اسپرک و نیل استفاده می شود. رنگ فیلی از پوست انار به دست می آید و رنگ نارنجی از ترکیب اسپرک با روناس حاصل می شود.

رنگ قرمز دانه در گذشته کاربرى بسیار زیادی در فرش نائین داشته است و اکنون نیز تا حدودی، از آن به علت شهرتی که داشته استفاده می کنند. ماده ی کمکی در رنگرزی خامه های فرش، اسید استیک است (در گذشته از پوست لیمو، لیمو عمانی، و قره قوروت استفاده می شده است). زاج سفید برای دندانه به کار می رود. به علت گرانی و کمبود قرمز دانه، استفاده از نگ های شیمیایی به صورت کمکی یا اصلی، برای به دست آوردن رنگ لاکی رایج شده است، و دور از منطق نمی نماید که این زمان گرایش رنگ های شفاف و یاقوتی حاصل از قرمز دانه ی استفاده شده در فرش های گذشته ی نائین را به طرف قرمز قهوه یی، ناشی از این امر بدانیم.

 

شیوه کاربرد رنگها در ترکیب رنگی قالی نائین

نام رنگ

محل بکارگیری در ترکیب رنگی

بژ (خاکی) سیر

عمدتاً در بندها ونقوش و در نقشه های غلط به عنوان زمینه

بژ (خاکی) روشن

عمدتاً در حاشیه و بندها

کرم (نخودی)

زمینه قالی و بندها

آبی روشن

نقوش

آبی سیر

نقوش و زمینه قالی

سرمه ای

بندها و زمینه قالی

قهوه ای

بندها و نقوش

فیلی (طوسی)

بندها و نقوش

عنابی

بندها و نقوش

لاکی

زمینه قالی

یشمی

عمدتاً در نقوش و در نقشه های غلط به عنوان زمینه

ماشی

نقوش

 

 

بر اساس جدول زیر تا حدودی شیوه رنگبندی قالی نائین مشخص می شود.

 

 

رنگ زمینه

لچک

ترنج

حاشیه

طره

کرم

گوشه لچک عنابی و لچک دوم سرمه ای

عنابی و سرمه ای

خاکی روشن

خاکی سیر یا آبی سیر

لاکی

گوشه لچک کرم و لچک دوم آبی سیر یا سرمه ای

کرم و آبی سیر

کرم

آبی سیر یا خاکی روشن

سرمه ای

گوشه لچک کرم و لچک دوم خاکی

کرم و خاکی

خاکی روشن

خاکی سیر

آبی سیر

گوشه لچک خاکی روشن و لچک دوم عنابی

خاکی روشن و عنابی

کرم

خاکی سیر

یشمی

گوشه لچک خاکی روشن و لچک دوم عنابی

خاکی روشن و عنابی

کرم

خاکی سیر

 

- ابعاد

در نائین برخلاف بسیاری از مناطق دیگر کشور، قالی از ابعاد خاصی تبعیت ننموده و قالی این منطقه در اندازه های بسیار متنوعی تولید می گردد.

چنانکه ملاحظه می گردد ابعاد در قالی نائین تابع هیچ اصل ثابتی نیست و این مهم یکی از خصوصیات فرش این منطقه است.

با توجه به توضیحات مذکور تعیین رجشماری خاص جهت ابعادی معین (در قالی نائین) توسط طراح و بر روی نقشه غیر ممکن بوده و طراحان تنها براساس تهداد گره مورد نظر در عرض و طول قالی، ابعاد نقشه را تعیین می نمایند و حال تولید کننده می تواند نقشه  مذکور را براساس تقسیم بندیهای خاص خویش بر روی چله مورد نظر: 4لا، 6لا و با 9 لا پیاده نماید. بدین ترتیب طبق نقشه ای واحد محصولاتی با ابعاد و رجشمار و انواع گوناگون تولید می گردد و همچنین در هر یک از این انواع چله ها نیز با تغییر میزان تراکم تارها طبق سلیقه شخصی، می تواند با نقشه ای ثابت و یک نوع چله، قالیهایی با ابعاد و تراکم (رجشمار) متفاوت تولید نماید.

ابعاد متداول فرش نائین

·        9060   

·        12090     

·        180120

·        200120

·        200130

·        210130

·        230150

·        280170

·        280180

·        300200

·        330220

·        400300

·        430300

·        1000600

 

- توزیع جعرافیایی

امروزه در بخشها و دهات حومه نائین از جمله تودشک که فرشهای مرغوبی در آن بافته می شود، دربرخی دیگر از بخشهای استان اصفهان از جمله اردستان و بیابانک و حتی مناطقی دورتر مانند طبس (استان خراسان) و قزوین فرشهایی با متابعت از طرح و تکنیک بافت نائین تولید و به بازارهای منتظر و مشتاق عرضه می شود.

آنچه در روستاهای جنوبی و شرقی و شمالی نائین بافته می شود دقیقاً در گستره نفوذ فرهنگی فرش نائین است. هنگامی که این فرش از «خور» به سوی طبس و کاشمر و سبزوار حرکت می کند به نوعی رفتهرفته از کیفیت تهی می شود.

در بافرون، جشوقان، تودشک ، زفره (در روستای مارشینان) و جندق فرشهایی مرغوب و با کیفیت عالی بافته می شود. اما در مناطق خور، اردیب، گرمه و مهرجان فرشها کیفیت نازتری می یابند. در مسیر خور به طبس نیز کیفیت فرش به علت استفاده از پشمها و رنگهای نا مرغوب و جفتی بافی پایین آمده است.

در روستای فرخی نیز فرشبافی رواج دارد که قالیبافی آنها در حد متوسط است. اردیب و عروسان نیز قالیبافی متوسطی دارند ولی بهترین فرش منطقه از آن جندق است که در آنجا فرش ابریشمی نیز بافته می شود.  

روستاهای اطراف نائین در مسیر نطنز، نظیر جشوقان چو، (گش کو، جوشقان کوچک)، رحیم آباد، ورزنه، حزن آباد، اوشن بادافشان، میلاجرد، کوشکویه سگزی ومزرعه شور عموماً قالیبافی وجود دارد.

به موازات حرکت از طرف روستاهای خور در مسیر بیاذه، فقر طبیعی منطقه همراه با عوامل فرهنگی بر کیفیت بافت قالی اثر می گذارد که از آن نمونه می توان به پشم های نامرغوب و جفتی بافی اشاره کرد.

در منطقه تودشک ، رنگرزی نیز رواج دارد، البته در سالهای اخیر استفاده از رنگهای شیمیایی همراه با قرمز دانه نیز در این مناطق رواج یافته است، که این امر می تواند یکی از دلایل گریش رنگهای شفاف و یاقوتی به دست آمده از قرمز دانه به سمت رنگ قهوه ای باشد.

 

- وضعیت فعلی

در حال حاضر متأسفانه در سراسر ایران، قالی به سبک نائین تولید می شود. در نتیجه بررسیهای به عمل آمده، در زمینه علل این گستردگی به نتایج زیر رسیدیم:

·        تولید کنندگان نائینی: بدین معنا که به دلیل بالا بودن هزینه تولید در نائین (دستمزد بافندگان) تولید کنندگان نائینی برای به دست آوردن نیروهای کار ارزان قیمت، به سایر نقاط کشور مراجعه نموده و ضمن آموزش شیوه نائینی به آنان با صرف هزینه تمام شده، کمتر به ارزش افزوده بیشتری دست می یابند. این مسئله سبب آشنایی سایر مناطق کشور با شیوه قالیبافی نائینی و در نهایت تولید آن در این مناطق شده است.

·        محدودیت رنگ قالی نائین: به دلیل محدودیت رنگ قالی نائین، بافت آن نیاز به دقت زیادی (جهت تشخیص رنگها) ندارد و بافندگان مبتدی نیز دارای توان اجرای رنگبندی آن هستند.

·        به کارگیری قالیهای معمول و آشنا در نقوش قالی نائین: آشنایی نسبی سراسر کشور با نقوش معمول (با حساسیت بسیار کم) در قالی نائین سبب تسهیل در اجرای آن گردیده است.

·        ارزش افزوده: ارش افزوده قالی نائین نسبت به تولیدات سایر مناطق با شرایط یکسان، از میزان بالاتری برخوردار است و همین مسئله سبب گرایش نواحی دیگر به تولید این نوع از محصول گردیده است.

·        بازار فروش: در دسته بندی قالی نواحی مختلف ایران براساس میزان بازار فروش، قالی نائین (بخصوص در گذشته) از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نخستین ردیف های آن قرار می گیرد.

گستردگی بیش از پیش فرش نائین سبب ایجاد شرایط و مشکلاتی در زمینه قالیبافی در سطح منطقه و کشور گردیده است، که عبارتند از:

1- عرضه بیش از تقاضا:در نتیجه تولید انبوه قالی به سبک نائین در سطح کشور، میزان عرضه این کالا بیش از میزان تقاضا شده و این امر سبب ایجاد مشکلاتی شده است که عبارتند از:

·        نزول قیمت محصولات: طبق اصول اقتصادی چنانچه عرضه یک کالا بیش از میزان تقاضا برای آن باشد، قیمت کالای مورد نظر کاهش یافته و این در شرایطی است که نرخ تمام شده محصول ثابت و چه بسا در بسیاری از موارد سیر صعودی داشته است.

·        از دست دادن بازارها: در نتیجه افزایش میزان عرضه و تکرار بیش از حد آن رغبت و تمایل خریداران محصول کاهش یافته و در نتیجه منجر به از دست دادن بازارها می گردد.

2- عدم توانایی تولید قالی اصیل نائین در سایر نقاط کشور:شرایط جغرافیایی منطقه نائین شامل آب و هوا، میزان رطوبت موجود در هوا، ترکیب شیمیایی آب وحتی پوشش گیاهی و جانوری منطقه، سبب ایجاد کیفیت خاصی در قالی نائین شده که دستیابی به این کیفیت در سایر مناطق جغرفیایی با توجه به تغییر شرایط مذکور غیر ممکن گردیده است.

3-نزول کیفیت محصولات:با بالا رفتن سطح کمی تولیدی محصول و عدم حضور کارشناسان تعیین کیفیت و مرغوبیت محصولات (در داخل و خارج از کشور) و عدم آشنایی خریداران با نحوه تشخیص مرغوبیت محصول و نیز با توجه به این نکته که تولید محصول مرغوب نیاز به هزینه اولیه و زمان بیشتر و در نتیجه قیمت تمام شده بالاتری دارد، سبب شده تا تولید کنندگان (با توجه به عدم وجود تفاوت قابل توجه در نرخ فروش) تمایلی به تولید محصول مرغوب (فرش اصیل نائین) نداشته باشند. و تمامی این مسائل در نهایت منجر به نزول کیفیت قالی نائین گردد.

 


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۸۷ ، ۰۹:۳۶
علی عموحیدری
سلام

امیدوارم حال همگی خوب باشه این مهندسم شکسته نفسی میکنه من که گفتم این وبسایت ماله همه مردم تودشکه  این حرفا نداریم . از مهندس کریمی هم به خاطر اینکه تو این وبسایت افتخار دادن کمک کنن خیلی ممنونم.

خب واسه چی حالا مزاحم شدم .

امروز توی گوگل داشتم تودشک رو سرچ میکردم بر خوردم به تبلیغ یک فرش قدیمی تودشکی که توی یه سایت خارجی برای فروشش تبلیغ شده بود .

از قدیم فرش تودشک که اکثرا به اسم فرش نائین شناخته میشه معروف بوده و کیفتش برای همه فرش شناسها معلوم و مشخصه .

البته الان به خاطر زیاد بودن هزینه و کم شدن قیمت این نوع فرش بافتش توی تودشک کم کم داره منسوخ میشه .

احتمالا بعدن یه سری مطلب در این مورد بنویسم .

اینم اون فرشی که گفتم:

اطلاعات مربوط به فرش:

RUG NAME: TOUDESHK NAIN From Central Persia
GALLERY: Persian
CATEGORY: Persian
AGE: 1950
ID(Jozan): no. 4761
DESCRIPTION: Carpet No. (Type and Reference) : 2673 - SH 973
Size : 178 x 110 cm
Age : 1950

و اینهم سایت تبلیغ کننده این فرش :

jozan.net

اگر دوست داشتین بخرینش.

فرش دوم 

اطلاعات مربوط به فرش

Carpet No. (Type and Reference): 2704 SH859

Origin: Toudeshk Nain Central Persia

Size: 280 x 157 cm

Pile: Hand spun Wool

Warp: Hand spun Cotton

Weft: Hand spun Cotton

Selvedge: Hand spun Wool

Pattern: Shahbhassi Design

Weight: 13 Kilograms

Price: USD 7000

Knots: 810,000 knots per square metre

Total Knots in Whole Carpet: 3,560,760 knots

Dye: Natural Vegetable Colours

Condition: 100% Full Pile and Perfect Condition

Age: Second Quarter of 20th Century


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۸۷ ، ۰۶:۲۳
علی عموحیدری

سلام دوستان !

خوشحالم که افتخار اینا پیدا کردم که تو وب سایت شهر تودشک مطلب بنویسم.

مهندس لطف کردن سر ما منت گذاشتن واسمون کاربر تعریف کردن.البته قراره مطلب علمی بنویسم، راجع به شهر سازی و معماری شهر تودشک .راستش یه کم سخته ولی امیدوارم از پسش بر بیام.

 

 یه سؤال؟؟؟

 

پول لازم ! 

اگه گفتین انگیزه این آقا واسه بالا رفتن از دکل 50 متری مخابرات چیه؟؟؟؟

دِ نه خوب! اشتباه میکنین دیگه! کارمند مخابرات نیستش.

خود کشی...!!!؟ نه بابا زبونتا گاز بگیر داداش! اتفاقاً کلی با امید رفتش بالا.

.

.

.

تا حالا اصطلاح پول لازم شنیدین؟؟؟

این خودشه.

آره به جون خودم.

من خودم اونجا بودم. این آقا واسه یه لقمه نون (فقط ده هزار تومن ناقابل) تا اون آخرا بالا رفت .

ولی دمش گرم به خدا. من که از این پایین او بالا را نگاه کردم سرم گیج رفت.

شانسم گفت درمونگاه نزدیک بود حالا اگه دکترم نبودش!؟؟؟

تازه شهرداریا که نگو، وقتی فهمیده از اون بالا شهرمون چه چشم اندازی قشنگی دارها تصمیم گرفته یه باجه بزنه اونجا بلیط بفروشه واسه بازدید شهروندا.بلیطشم ارزونه . هرکی مایله از اون بالا شهرا نگا کنه زود ثبت نام کنه.

 

میگه نه! امتحان کن.

 

اینا را که شوخی گفتم ولی جدی از اون بالا شهرتودشک واقعاً دیدنیه.

میگی نه! امتحان کن.

بر می گردم.

 


دسته بندی : شهر من تودشک


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۸۷ ، ۱۲:۴۷
علی عموحیدری
یکی نیست به من بگه آخه الان چه وقت از سیزده بدر نوشتنه !

نصب شبی اونم چی روز (امروز چندمه؟؟؟ بزار ببینم ) ۱۶ ام فروردین .

خب چیکار کنم مطلب نداشتم بنویسم دیدم اینهمه علاقه مند دور از ادبه پست جدیدی قرار ندم . ( اینهمه نظر اینهمه علاقه به شهر ) بی خیال!

خب توی تودشکم مثل تمام شهرها و روستا های ایران سنت حسنه سیزده بدر هر سال انجام میشه .

البته من زیاد به اسم این روز و اون فلسفه ای که واسش ذکر میشه اعتقاد ندارم . آخه میگن این روز رو باید بیرون از خونه بود تا نحسی ۱۳ توی زندگی باقی نمونه . اتفاقا به نظر من بهترین عدد ۱۳ هستش چرا نداره که خب تولد امام علی (ع) روز ۱۳ رجبه چه روزی مبارک تر از این روز و چه عیدی زیباتر از این عید.

ولی خب البته یه چیزایی آدم تو این سیزده بدر میبینه که گاهی میگه نریم بیرون از خونه بهتره آخه آدم احساس میکنه تو زندگیش اینقدر نحسی ندیده دعا کنیم هر روزمون رو در جهت رضای خدا قدم برداریم.

ولش کن داشتم میگفتم سیزده بدر توی تودشکم با شکل خودش انجام میشه معمولا مردم توی این روز میرن توی دامن طبیعت و خب طبق معمول دنبال جاهای سر سبز میگردن دیگه جایی که آب داشته باشه و بشه اونجا یه چند ساعتی آرامش داشت بماندکه حالا آرامش دیگرانم به هم خورد موردی نداره

خب جاهایی که معمولا مردم برای سپری کردن این روز قشنگ میرن زیاد از شهر دور نیست همون مزارع کنار شهره مثلا مزرعه معصوم خانی یا آبادی های کوچیک و خالی از سکنه ولی زیبای توی جاده بلان و دورو اطراف .

خب من عکسی نداشتم از این روز واسه دیدن شما عزیزان اگه کسی دوست داره میتونه عکساشو بده با کمال میل توی وبسایت قرار میدم .

نظرهم یادتون نره حتما یه سری هم به آرشیو مطالب وبسایت بزنید . ممنونم از توجه شما.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۸۷ ، ۱۹:۳۷
علی عموحیدری

سلام . امروز امدم که یه مکان نیمه ساخته از شهرمون رو به نمایش بزارم. اره عزیزم نیمه ساخته

یه شهر بازی جالب و به قول امروزی ها باحال

ولی حیف که نیمه ساخته باقی موند. این پست رو گذاشتم که بگم این بنا هم هستش تو تودشک. اگه اطلاعات بیشتری راجع به شهربازی میخواهی در قسمت نظرات نظر بدین میرم دنبالش و واستون تو وب سایت قرار میدم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۸۷ ، ۱۸:۱۷
علی عموحیدری
اینم یه عیدی دیگه گرچه میدونم سی سال دیگه هم راه نمی افته ولی خب از منه که هر کاری از دستم بر میاد انجام بدم .(حسود!)

خب تنها برتری که وبسایتشهرداری تودشک نسبت به این وبسایت داشت این بود که تالار گفتمان! داشت (شما دیده بودین؟؟؟) آره داشت من خبرشو دارم . خب وب منم که نباید کمتر از اون باشه پس بعد از تلاش های زیاد و بی خوابی چند ماهه تالار گفتمان وبسایتتودشک دات کام رو به همه تودشکیا و اونایی که تودشک رو میشناسن تقدیم میکنم.

بماند که احتمالا این تالار گفتمان هم مثل مال وبسایت شهرداری خاک خواهد خورد ولی به امید روزی که ازش استفاده بشه !

یه سری بهش بزنید ارزش دیدن رو داره !

تا یادم نرفته یه پیام نگار هم آخر این صفحه گزاشتم تا اونایی که نمی خوان به خودشون زحمت باز کردن صفحه نظر سنجی رو بدن به راحتی بتونن نظراتشون رو راجع به این وبسایت بنویسن .

از همه شما به خاطر همراهیتون تشکر میکنم .

>> تالار گفتمان وبسایت شهر تودشک

نظر یادتون نره (گلم بازم اگه شما نظر بدی !) یه سری هم به آرشیو مطالب بزنید.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۸۷ ، ۰۵:۰۴
علی عموحیدری