تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

۲۰ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

سلام

پیرو مطلبی که راجع به شهرک صنعتی و نظراتی که توسط شما شهروندان و همراهان عزیز وبسایت تودشک درج گردید جوابیه ای توست جناب آقای سعید غلامی مسئول شورای شهر تودشک به دست بنده رسید که نظر دوستان رو به صورت جد به این مطلب جلب می کنم. امیدوارم مثل قبل مارو با نظراتتون همراهی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام به محضر همشهریان فهیم و گرانمایه شهر و همچنین سپاس و قدردانی از حسن اعتماد شما به خدمتگزاران خود.

زمان می گذرد ولی خوبی ها و صداقتها باقی می ماند. ماهها و سالها می گذرند اما سنتهای الهی تغییر ناپذیر است . آینده در گرو گذشته و حال ماست آینده ما مرهون تصمیم ها و اراده ها و برنامه ریزی ها و بیداری ها و محاسبه و مراقبتهایمان است و ما مسئول عمر و زمان و فرصت و استعداد های خویشیم.

از اینکه عزیزان در وب سایت نظرات و پیشنهادات سازنده ای مطرح نموده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

اینجانب از افرادی که نظر و یا پیشنهادی مطرح می کنند خواهش می کنم که فقط به یک نکته از کلام بسنده نکنند و صحبت هایی که در طول ۳ ساعت در بخشداری راجع به آب شهرک صنعتی تودشک انجام شده و نظرات و پیشنهادات طرح گردیده را به صورت کامل بیان کنند و بنویسند. و خود به داوری و قضاوت مشغول شوند . بنده به عنوان یک شهروند و مسئول شورای شهر به جدیت در مورد اشتغال جوانان دغدغه داشته و تلاش می نمایم. و کاملا بر این نکته واقفم که شغل از اوجب واجبات برای جوانان است. تلاش ما برای جذب سرمایه گزار در شهرک صنعتی تودشک بسیار بوده است که حتی شخص سرمایه گذاری از بستگان بنده نیز جهت ساخت کارخانه کاشی به شهرک صنعتی تودشک تشریف آوردند اما با موجهه با مشکلات نتوانستند شروع به کار نمایند. مشکل تنها آب نبود ابتدا قیمت پیشنهادی بالا جهت زمین و بعد نیز وضعیت و مکان شهرک نتوانست ایشان را جهت سرمایه گذاری متقاعد نماید. و صلاح را بر سرمایه گزاری در محلی دیگر دیدند. حال سوال بنده این است که چرا باید وآیا صحیح است در جایی که هیچ سرمایه گذاری رغبت نمی کند سرمایه ای بر آن قرار دهد ما بر قانع کردن او جهت سرمایه گذاری پافشاری نماییم. 

بنده با شهرک و توسعه شهر مخالف نیستم بلکه با مکان فعلی شهرک که هیچ سرمایه گذاری راضی به سرمایه گذاری در آن نمی شود مخالفم و اگر مکان مناسب دیگری که یکی از نظرات هم همین بود در مجاورت جاده اصلی ساخته می شد بهتر بود تا سرمایه گذاران بیشتر رغبت به سرمایه گذاری داشته باشند. هنوز هم دیر نشده است . اگر مکان را تغییر دهند هم بیشتر توسعه پیدا می کند هم چاه هایی که برای آب نیاز است بهتر ایجاد می شد. نه اینکه با ضربه زدن به کشاورزی یک محل در آینده شاهد خشک شدن فضاهای سبز و نمونه آن در حیدر آباد که آب آن برای شهر خودمان خریداری شده می بینیم ابتدا قرار بود هر دو هفته یک بار مقداری آب را برای درختان خود حیدر آباد صرف کنند تا درختان آن خشک نشود. اما به تعهدات خود عمل نکرده و درختان گردو و بادام که حدود ۱۰۰ سال بعضی از آنها عمر داشت خشک شد و از بین رفت.

بنده تاسف می خورم که چرا با عدم تصمیم گیری عالمانه چنین پیشنهادی جهت شهرک برای تامین آب از قنات تودشک داده داده شد و این مشکلات را بوجود آورد. اگر چنین پیشنهادی داده نمی شد شهرک خود موظف بود تا راه دیگری را انتخاب کند و آب مورد نیاز خود را تامین نماید. 

موضوع بعدی دبیرستان شهید رجائی است که طبق قانون تخریب و بازسازی بود اما متاسفانه در هشتم دی ماه ۸۷ طی یک صورت جلسه در دفتر امام جمعه با حضور مسئولین شهر تشکیل شد و آقای شریفی که ریاست شورا را بر عهده داشت صبح همان روز زمینی که در مجاورت شهر بازی وجود داشت را به آقای محمدی و سپس به بنده نشان داد و پیشنهاد ساخت دبیرستان جدید را ارائه نمود سپس در بعد از ظهر همان روز ساعت ۳ در دفتر امام جمعه صورت جلسه ای تنظیم شد که دبیرستان در همان محل پیشنهادی یعنی مجاور شهربازی ساخته شود. صورتجلسه را امضا نمودند هنوز جوهر آن خشک نشده بود طبل مخالفت زدند و کاسه و کوزه آن را بر سر بنده خورد نمودند که سعید می خواهد دبیرستان را به تودشکچویه ببرد که هرگز پیشنهاد بنده نبود. چگونه جرات می کنند در مقابل خداوند چنین تهمتی بزنند و در نظرات دوستان مطرح می شود که سعید با تودشکچویی ها است بنده بعنوان شورا مسئول هفت محله می باشم که می بایست عدالت را مراعات نمایم و تفاوتی نمی کند که کدام محل است چونکه سوگند خورده ایم که هیچ فرقی بین اهالی و محلات نباید بگذاریم . اگر شما هم جای من بودید همین کار را می کردید. فرقی نمی کند دبیرستان کجا ساخته شود . در محل فعلی یا جای مناسب دیگر با اختلافات نه تنها ساخته نمی شود بلکه مسئولین محترم در نوسازی پولی که قرار است در این جا خرج کنند جای دیگری خرج می کنند و دلشان برای ما هم نمی سوزد اگر برادری و برابری و عدالت می داشتیم اجازه می دادیم تا مسئولین نوسازی خود تصمیم بگیرند و هر جا که صلاح می دانند درست می کنند. 

در پایان از صبر و حوصله شما کمال تشکر و قدردانی دارم. 

متن نامه مورد نظر در زیر موجود می باشد.

باسمه تعالی

مورخ ۸/۱۰/۱۳۸۷

جناب آقای جباری ریاست محترم اداره آموزش و پرورش منطقه کوهپایه

با سلام و پس از حمد خداوند منان و درود و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) احتراما نظر به اینکه با دستور وزیر محترم و هماهنگی و مساعدت مسئولین محترم سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و استان تخریب و بازسازی دبیرستان پسرانه شهید رجایی تودشک در دستور کار سازمان قرار گرفته است ضمن تقدیر و سپاس از عنایات مسئولین ذیربط اینجانبان امضا کنندگان زیر شهردار امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر تودشک بنا به دلایل زیر پیشنهاد می کنیم که دبیرستان جدیدالاحداث در مجموعه اداری شهر تودشک (حدفاصل محله های تودشکچویه و تودشک) محدوده جنوبی ساختمان فنی و حرفه ای در قطعه زمینی که بهمین منظور توسط شورا و شهرداری با هماهنگی سایر مسئولین در اختیار اداره قرار خواهد گرفت تاسیس گردد و در اسرع وقت ضمن احداث بنای آموزشی زیبا برای فراگیران دوره متوسطه شهرمان شاهد حل و فصل مشکلات موجود باشیم.

دلایل پیشنهاد زمین جدید:

۱- وجود مشکلات ترافیکی و عبور جاده ترانزیتی از مجاورت دبیرستان فعلی و در نتیجه وجود ریسک بالای عبور و مرور فراگیری از جاده مذکور

۲-نزدیکی و همجواری زمین جدید به کتارخانه عمومی آزمایشگاه مرکزی و مجموعه ورزشی امام رضا (ع) و در نتیجه سهولیت بهره برداری و استفاده فراگیران از امکانات موجود در محل

با تقدیم احترام





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۱ ، ۱۹:۰۹
علی عموحیدری

 


دسته بندی :
,

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۱ ، ۱۹:۱۳
علی عموحیدری
شناخت بنا:

۱-موقعیت طبیعی:

شهر تودشک از هفت محله تشکیل شده است و نام یکی از محلان آن هم تودشک است و از توابع بخش کوهپایه استان اصفهان است . تودشک در دشتی معتدل و خشک در ۴۶ کیلومتری جنوب غربی شهر نائین و ۹۴ کیلومتری شرق مرکز استان و در کنار راه آسفالته نائین-اصفهان قرار دارد و بلندی های کشهر در شمال شرقی آن واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی این شهر، ۳۲ درجه و ۴۳ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۲ درجه و ۴۰ دقیقه طول جغرافیایی و در ارتفاع متوسط ۲۰۳۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

 این محله دارای ۱ حمام، ۱ مسجد و مقبره پیشوای دینی بنام سید محمود است.

۲- موقعیت فعلی بنا:

در تودشک فقط یک آب انبار عمومی وجود دارد که آن هم در مرکز شهر کنار مقبره پیشوای دینی بنام سید محمود واقع شده است.

۳- تاریخچه بنا: بر اساس کتیبه ای که بر روی بادگیر سمت شرقی مخزن نصب شده است، زمان ساخت بادگیر آب انبار به سال ۱۳۶۵ ه.ق مربوط می شود ولی به گفته اهالی بنای خود آب انبار در حدود سالهای ۱۳۶۰ ه.ق با مشارکت مردم در ساخت و با هزینه و نظارت حاج آخوندی و معصوم خانی بانی ساخت آب انبار های نائین ساخته شده است.

متن کتیبه بادگیر به این شرح است: بادگیر آب انبار تودشک بسعی و احتمام آقای علی اکبر حسینی ۷۵۶ فرزند مرحوم غلام حسین فیروز ۱۳۶۵ ه.ق

۴- مشخصات بنا: آب آشامیدنی ساکنان محله در گذشته از آب انبارها تامین می شده است. در حال حاضر با وجود آب لوله کشی، هنوز آب آشامیدنی از آب انبار تامین می شود.

این آب انبار که تنها آب انبار موجود در محله تودشک است، همچنان فعال و آب مخزن آن از قنات حیدر آباد که آب شیرینی دارد تامین می گردد.

این آب انبار نیز مانند آب انبارها از بهترین نوع آجر و با ملاتهای مقاوم در برابر آب مانند : ملات های آهکی و انواع ساروج ساخته شده است.

مهمترین بخش آب انبار، منبع یا مخزن آب است که عمدتا به شکل استوانه ای است، این آب انبار دارای یک مخزن استوانه ای به قطر ۸ متر و عمق ۹ متر از سطح کوچه می باشد. دو بادگیر چهار طرفه با شکلهای یکسان هوای داخل مخزن را تهویه می کنند. این دو بادگیر در محوری عمود بر محور پیکان می باشند.

پوشش آب انبار گنبدی مانند است که مجموعه این سقف و دو بادگیر در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است.

سردری برجسته و کاملا خوانا، پلکان این مجموعه را برای سهولت دسترسی به آب قنات به مردم روستا معرفی می کند.

دسترسی اهالی به پاشیر آب انبار ، توسط ۲۳ پله که به صورت خطی و یک پاگرد طراحی شده، انجام می پذیرد. پاشیر، دسترسی به آب مخزن را آسانتر می سازد که معمولا گودی آن از کف مخزن کمی بالاتر است. عناصری چون شیر اصلی که به مخزن وصل شده و حفر هزرآب، در این قسمت واقع شده است.

۵- نوع بهره برداری از بنا:

آب انبار، برکه، حوض، مصنعه و نامهای مشابه دیگر، مخازن آب زیرزمینی هستند که برای رفع نیاز مردم به آب شرب در بیشتر مناطق ایران ساخته شده است. ایرانیان از دیرباز به دلیل خشکی و گرمای بیشتر مناطق این کشور مجبور به ذخیره آب بوده اند.

همانطوری که قبلا گفته شد، آب انبار مذکور تنها آب انبار محله می باشد که با وجود آب لوله کشی هنوز فعال و مخزن آن از آب قنات حیدر آباد پر آب است.

۶- عوامل تزیین شده و نوع آن:

آب انبار تودشک دارای آجر کاری های ساده وزیباست. استفاده از کاربندیها و قوسهای تزئینی در سر در از تزئینات بنا می باشد.

۷- نوع مالکیت:

بنای این آب انبار وقفی است.

۸-اقدامات انجام شده در مورد بنا:

پوشش مخزن این آب انبار یک بار توسط اهالی تودشک مرمت شده است.

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۱ ، ۲۰:۴۶
علی عموحیدری
سلام

همونطوری که قول داده بودم امروز با چند تا از ضرب المثل های ناب که فقط توی گویش تودشکی میشه اونا رو پیدا کرد در خدمت هستیم. امیدوارم لذت ببرید:

به ترتیب الفبا: حرفا؛آ

اَارُووِسُ-->امروز بس است.

معمولا در پایان کار و بروز خستگی گفته می شود.

اَراُپَسّا-->آسیاب است و نوبت

این جمله وقتی گفته می شود که کسی بخواهد خارج از نوبت بهره بری نماید.

اَرُش گِرتَه-->آسیابش می گردد.

کارش به کام است و شاید مترادف > (خرش می رود) باشد.

گاهی هم دهان را به آسیاب تعبیر می کنند و در مورد کسی که پیوسته چیزی در دهانه دارد می گویند:

دایم اَرُش گِرتَه

اُ چِم پیا وات-->چه باید می گفتم؟

برای سخن پرگویان و یاوه گویان استعمال می  شود.

اَتِشُش داغُ-->آتشش داغ است.

سماجت و اصرار داشتن و کار بر وفق مراد بودن است،

اَتِش اَتِش ناسوینَه-->آتش آتش را نمی سوزاند.

جنس از هم جنس افسرده نمی شود برای دو حریف هم زور و هم پایه استعمال شده است.

اَتِشُش وَ مَرتَه-->آتشش خاموش شده است.

خواهشش تمام شده و میلی ندارد.

آرُوغِ ناشتا زینَه-->آروغ ناشتا می زند.

کنایه از گزاف گویی و ادعای باطل و بیهوده می باشد.

از سایَهِ خُیُش تَرسَه-->از سایه خودش می ترسد.

برای نکوهش بی هنری فرد گفته می شود. برای ترسو جلو دادن کسی

از اُو کَرَه گیرَه-->از آب کره می گیرد.

برای افراد طماع و سودجو و مال پرست که می خواهند از آتش، نم بگیرند و نر را می دوشند، گفته می شود.

از کولا وگیرِفتُش مَالیمُه کولا شینَسَه-->از کلاه برداشتنش معلوم است کلاه می شناسد!

برای افراد ناشی و ناتوان در انتخاب گفته می شود.

اُوی اُ تُوی-->آبی و تابی

برای تاب دادن ریسمان، چند روز آن را در آب می گذاردند و با طول و تفصیل ، تاب می دادند. حال ، سفارش فوریت پیدا می کند. می گویند: نم آبی و دم تابی!

اُوجی گُه یُکیا وَمُنَه گِندُش وِکَه-->آب هم که جایی بماند بو می گیرد.

اشاره به کار و کوشش و منع بی کاری است .

از وَشگی اُو وَا خورَه-->از گرسنگی آب می خورد.

کنایه از نداری و احتیاج است، گاهی شرح حال اشخاصی است که تظاهر معکوس دارند.مثلا آب میخورند، یعنی غذا خورده اند و کف گیر به ته دیگ خالی می زنند.

اُفتُو گِز کیرَه-->آفتاب را ذرع (متر) می کند.

آفتاب، قدم می کند؛ اندازه می گیرد. کنایه از بی کار بودن و تنبلی و بی عاری است.

اُوش وِکَرتِ آخِر اِسَّه-->آبش به کرت آخر است.

یعنی از دور خارج است.

اُو از سِرُش وَکَفتَه-->آب از سرش گذشته است.

اُسُوخُن وِکویَه ناتَه-->استخوان به سگ نمی دهد!

برای افراد لئیم و فرومایه و نان نخور (خسیس و بی رحم) استعمال شده است.

درویش به جز بوی تعامش نشنیدی -- مرغ از پس نان خوردن او دانه نچیدی

آشی یَش دِرِ نایَه-->آش جو بار کرده است.

دیزی آش جو را در تنور یا اجاق گذاشته است. دِرُشنا دِرُتنا به طور مطلق برای شوخی و مسخرگی هم به کار می رفته . دِرنا یا دِرُمنا تودشکی، با راست کردم لری، تشابه معنایی دارد. لرها وقتی می خواهند از مهمان پذیرایی کنند، می گویند: غذا سیت راست کِردُم. آش جو بخورو بدو! آش جو به طور صحیح برای پخت مدت زمان زیادی نیاز دارد که بهترین غذا ها می باشد.

اُفتُو دِرشُی ویرُش یه اُفتو-->آفتاب غروب می کند او شور و حال پیدا می کند.

نکوهش افراد تنبل و بی کاره از صبح اول وقت کار نمی کند و وقتی که همه دست از کار می کشند، او مشغول می شود.

اُکو تا ایشِم-->بکوب تا برویم.بزن بریم.

وقتی بوده که مردم را با طبل جهت دسته های عزاداری جمع می نمودند.

آل ناشَبَه اِگِر شَبَه وَچَه شَبَه یا زائو شَبَه-->آل نمی تواند ببرد اگر می تواند ببرد بچه را می برد یا زائورا

آل همچون غول و دیو مربوط به افکار دوره قدیم بوده است ماده هم ست و خیلی مایل به خورد بچه های جدید الوالده می باشد. و اگر بچه نشد مادر بچه را و در این خصوص داستان های زیادی ساخته اند.این مثل، وقتی گفته شده است که زنی را نامزد کاری نمودند و زن گفت : آل مرا می برد، به او گفتند آل کاری ندارد.

وقتی کسی بخواهد شانه از زیر بار خالی کند به او می گویند.

اَلو اَلو وَازی پُلُو-->آتش بهتر از پلو!

در موقع شدت سرما و برف و بهمن برای تعجیل در تیه آتش گفته می شود:

آتش به زمستان ز گل صوری به ---- یک زشت وفادار ز صد حوری به

اِنجو زوری شو و واشوری گو وِگوری-->زن زوری شور وا شوری، گور به گوری

در این مثل دو مطلب بیان شده است یکی این که زن زوری شور وا شور می باشد. شوروا > غذایی آبکی می باشد که برای مریض می پزند که زیاد خوش مزه نیست. و اگر شور باشد خیلی بد مزه است . و زن زوری مثل آن بد مزه و نا مطلوب است. اغلب لباس ها را دو دست تهیه می نمودند یکی به نام شور، و دیگری واشور بود، یکی را می پوشیدندو دیگری اصلاح می شدبرای دفعه بعد. زن زوری باید تعویض گردد یعنی هرچند گاه شوهر زن زوری باید تجدید فراش کند و یا این که زن زوری باعث گور به گور شدن است. 

 اِنجو بابا ماما نابُه-->زن پدر مادر نمی شود.

این هم داستانی دارد، و خالی از لطافت نیست جز این که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

ضرب المثل تودشکی



,,

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۱ ، ۰۶:۴۱
علی عموحیدری
سلام

من یک جوانم! اهل تودشکم! شهری که با جان و دل دوستش دارم. شهر پدر و پدرانم. شهری که هوایش کوه هایش خاکش آبش تراوتش تمام زندگی من است . من یک جوانم خدمتم را در شهری دور سپری کرده ام . تحصیلاتم را با موفقیت به اتمام رسانده ام و به کانون خانواده ام بازگشته ام. چند روزی ست که به وطنم بازگشته ام . باید گام بعدی زندگی ام را هر چه زودتر بردارم . آری باید برای خود منبع درآمدی بیابم. زمزمه هایی میشنوم: تودشک جای پیشرفت نیست. تا جوان هستید و انرژی دارید خودتان را نجات دهید و از این جا بروید . حیف شما نیست که اینجا حرام بشوید! از همهمه و شلوغی و غربت شهر می ترسم. ناچارم . باید بروم. جایی که بتوانم حداقل های زندگی را فرآهم کنم. البته من این را خوب می دانم: همه جای دنیا آسمان همین رنگ است.

با آرزوی توفیق و سلامتی برای همه دوستان عزیز و همراهان وبسایت شهر قشنگمون تودشک

باز هم با یکی از مسائل روز شهر در خدمت عزیزان هستیم.مساله آب شهرک صنعتی تودشک

شهرک صنعتی تودشک که امروز هنوز با سه کارخانه در درون خودش با این تفاوت که امروز با دو کارخانه نیمه فعال به حیات خودش ادامه میده.در این شهرک حدودا ۳۰ نفر شاغل هستند و دو کارخانه موجود یکی کارخانه تولید خوراک دام و طیور پاک اورد و دیگری کارخانه تولید فرش ماشینی گلیم فرش زارعی هستند. امسال با تلاش مسئولین شرکت شهرکها و اداره گاز این شهرک در ابتدای پاییز به نعمت گاز طبیعی دست یافت اما ابتدایی ترین مشکل این شهرک که این دو کارخانه باهاش دست و پنجه نرم میکنند مساله آبه . حدودا یک سالی میشه که منبع ذخیره آب ۲۵۰۰متر مکعبی در بالادست شهرک ساخته شده ولی منبع آب مناسبی جهت تغذیه اون وجود نداشته . بنده خودم حدود ۲ سال در این شهرک کار می کردم. برای تامین آب کارخانه مجبور به خرید آب بی کیفیتی صرفا جهت خط تولید به صورت ماهیانه چند تانکر بودیم که زیاد اتفاق می افتاد به علت نبود آب خط تولید کامل متوقف بشه . مشکل دوم نبود منبع ذخیره سازی مناسب جهت این آب بود که با تمام تمهیدات و محکم کاری هایی که میشد بازهم به خاطر بیابانی بودن منطقه جانوران به منبع راه پیدا می کردند و ما مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه آب جهت خط تولید بودیم. به نظر شما شهرک صنعتی که از ابتدایی ترین امکانات محروم باشه میتونه میزبان خوبی برای سرمایه گذار باشه؟

مگر غیر از اینه که شهرک صنعتی باید رونق پیدا کنه راه بیافته تا بتونه باعث رونق شهرمون بشه؟

چرا باید جوان پاک متعصب و نجیب تودشکی برای کار از شهر خودش دور بشه و هزار و یک مشکل رو سر راه زندگی خودش داشته باشه ؟

حداقل ۲۰ نفر از دوستان خودم و همسالان خودم رو سراغ دارم که به خاطر کار از تودشک رفتن شهرهای دیگه . چرا؟

چرا تا الان حداقل ۳ بار اعلان عمومی شده . پولهایی از مردم محل برای ساخت کارخانه جمع شده . سرمایه گذار اومده . قول داده شده و الان خبری از هیچ پیشرفتی نیست؟

بالاخره این شهرک صنعتی باید راه بیافته یا نه؟ بزارین ببینم اگه کارخانه ای در این شهرک ساخته بشه مگر این نیست که تامین نیازهای اون باعث رونق شهر ما میشه؟ نیازهاشون رو از کجا تامین می کنند؟

باید از شهرک حمایت کرد یا نه؟ ول کنیم برن ؟ به ما چه؟ اره؟

ارزشش رو نداره که چهار نفر جوون بتونن برن سر کار؟ چهارتا معتاد کم بشن ؟ چهارتا دزد کمتر ایجاد بشن؟ چهارتا زندگی ازمشکلات در بیاد؟ دو قرون پول بیاد تو زندگی چهار تا کاسب شهر؟

چی بگم!

ملک و باغات تودشک تا جایی که من تحقیق کردم ۷۲ حبه است. ۲ حبه اون توسط شهرک صنعتی تودشک مد نظر قرار گرفته شده که از ۱۶۸ ساعت اب در یک هفته ۱۰ ساعت از آب قنات تودشک در اختیار قرار بگیره جهت تغذیه منبع و استفاده در شهرک و حل مشکل آب شهرک صنعتی تودشک .

این دو حبه از یکی از مالکین خریداری شده و شهرک متعهد شده که آبیاری باغ رو هم انجام بده و فقط آبی که قراره برای آبیاری زمین ها اختصاص داده بشه رو بعد از خروج از حوضچه آخر در حوضچه ای خارج از باغات ذخیره سازی و تا شهرک صنعتی فاصله ای حدود ۶ کیلومتر با هزینه ای بیش از ۶۰۰ میلیون تومن پمپاژ کنه.

تمام این کارها انجام شده تصاویر گویای لوله گذاری و صرف هزینه هنگفت توسط شرکت شهرکهاست . اما یه مشکل وجود داره!

املاک و باغات تودشک تا جایی که بنده تحقیق کردم ۴۸ نفر مالک داره . از این ۴۸ نفر تعداد انگشت شماری بزارین بگم ۵ نفر با انتقال آب مخالفت کردند. و کار با تمام هزینه های انجام شده متوقف شده !

من دیگه چیزی برای گفتن ندارم.

نمی دونم شاید مالکین و کشاورزای تودشکی میتونن برای جوونای تودشکی با کشاورزی شون کار ایجاد کنند! نمی دونم شاید کشاورزی جوابگوی مشکل شغل جوونای تودشکی باشه! شاید کشاورزی بتونه همه مردم رو تامین کنه! شاید نبود این ۱۰ ساعت آب باعث خشکی و از بین رفتن کشاورزی پردرآمد تودشک بشه ! 

فقط تاسف میخورم که بیخ گوش ما توی کوهپایه نه تنها هیچ جوونی بیکار نیست بلکه اکثر جوونا دوتا شغل دارن. تاسف میخورم که بیخ گوش ما توی یه روستا کل اب کشاورزیشون رو میدن و از صاحب کارخونه تعهد میگرن به ازاش نباید بیکار تو روستاشون باشه.

ما فقط خودمون رو میبینیم. همیشه همینطور بوده ! متاسفم که ما نمی بینیم یه کارخونه مثل کارخونه جزه چقد تونسته موثر باشه تو آبادی های اطرافش . میدونستین امسال اولین اولویت گزینش تو این کارخونه از کجا بوده؟ مطمئن باشین از تودشک نبوده!

ما حقمونه. ما باید این دردها رو تحمل کنیم.

 شادی نپذیرد دل  یک لحظه جدا از تو

ای راحت جان بنشین جان و دل ما از تو

            چون مرغک خاموشم در کنج فراموشی

هرگز نتوانم زد یک نغمه جدا از تو

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با سلام خدمت دوستان و تشکر از همراهی شما با مطالب و موضوعات طرح شده

ابتدای امر بایستی عرض کنم پست شهرک صنعتی هرگز از این وبسایت حذف نشد بلکه بنده در حال تغییر قالب وبسایت دیشب به خاطر تنظیم اندازه تصاویر این پست رو برای چند لحظه ثبت موقت کردم و و فراموش کردم اون رو دوباره فعال کنم به این خاطر عذرخواهی میکننم الان با مشاهده نظر بی ادعا متوجه شدم پست از ثبت موقت خارج نشده

موردی که خواستم عرض کنم اینکه عزیزان همونطوری که میدونید احترام تمامی افراد برای ما واجبه . نباید هدف ما که برداشتن قدمی برای شهر تودشکه با بی احترامی به افراد و بعضا فحاشی به برخی شخصیت ها خدشه دار بشه. نظراتی که نوشته میشه با توجه به اینکه این وبسایت متعلق به همه دوستانه و متاسفانه هیچ نامی از شخصی در اونها نوشته نمی شه و مشخص نیست نویسنده واقعی نظر کیه همونطوری که دوستمون گفتن اینطور قلمداد میشه که توسط بنده نوشته شده! در صورتی که بنده به ندرت نظرات رو بدون تایید میزارم و اکثرا همه نظرات رو تایید می کنم. برای ما نظرات همه محترم و قابل بیانه. پس خواهش برادرانه و دوستانه ای که دارم اینه که جانب احترام افراد حفظ بشه.

با تشکر 


دسته بندی :
,

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۱ ، ۱۹:۴۸
علی عموحیدری

برای شادی روح همه گذشتگان از این شهر بخوانید فاتحه مع الصلوات

 

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۱ ، ۱۹:۵۴
علی عموحیدری
سلام

امیدوارم حال همه عزیزان خوب و شاد و سربلند باشید

خوشحالم که جو این وبسایت به مدد دوستان و همراهان قدیم و جدید شورو حال خاصی گرفته . ای کاش نویسندگان هم مثل قبل همراه ما میشدند.

برای نوشتن مطلبی خدمت عزیزان رسیدم که واقعا نیاز به پیگیری داره و میشه گفت از اوجب واجبات تودشک به شمار میره . ببینیم دوستان هم این فوریت رو تایید می کنند؟

آب انبار که تنها اثر ثبت شده در آثار ملی ایران در تودشکه امروز واقعا به کمک نیاز داره نگاه کنید:

آب انبار تودشک

آب انبار تودشک

آب انبار تودشک

آب انبار تودشک

آب انبار تودشک

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۱ ، ۱۹:۳۴
علی عموحیدری

آیت الله العضمی مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد 
با بیان این که کسانی که به کاروان "سفینةالنجاة" ضریح امام حسین(ع) خرده می گیرند، اشتباه می کنند، افزودند: برخی افراد از بردن ضریح امام حسین(ع) به شهر های مختلف ایراد می گیرند و می گویند چه فرقی بین طلا و نقره های ضریح و دیگر طلاها و نقره ها وجود دارد؛ باید به آنها بگوییم این بوسیدن مردم به خاطر انتصاب به امام حسین (ع) است و خرافی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اشخاصی که این مسئله را خرافه می دانند، اشتباه می کنند؛ چرا که مسائلی در بین همه مسلمانان و عقلای جهان وجود دارد که همه پذیرفته اند، مانند بوسیدن پرچم یک کشور و یا نگهداری اشیای گذشتگان در موزه ها به خاطر انتصابشان به هویت یک ملت.

ایشان با بیان این که دو چیز بدون استثنا دربین همه مسلمانان مشترک است، اظهارداشتند: در میان مسلمین بوسیدن قرآن و حجرالاسود بین شیعه و سنی و وهابی و غیر وهابی مشترک است.

 پویایی و جاودانگی عشق به حسین(ع):

معظم له یادآور شدند:  در رابطه با بوسیدن حجرالاسود می پرسیم که چرا آن را می بوسید؟ می گویند سنت است، این مرجع تقلید خاطر نشان ساختند: استقبال گسترده ای مردم از ضریح سیدالشهدا نشان داد به کوری چشم دشمنان که فکر می کردند: عشق حسین(ع) از پویایی و جاودانگی برخوردار است، لذا کسانی که فکر می کنند مردم ضریح را می پرستند، حرفهای مضحکی می زنند.

ایشان افزودند: دشمنان می خواهند عشق به اهل بیت(ع) را کمرنگ جلوه دهند؛ در حالی که مردم ایران اسلامی با عشق به امام حسین و اهل بیت (ع) در امر ساخت ضریح سیدالشهدا(ع) شرکت کردند.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: همان طوری که اعلام شده است ضریح هیچ گونه نیاز مالی ندارد و اگر کسانی می خواهند کمک کنند، باید به حرم سید الشهدا(ع) کمک کند.
*با سلام و تشکر از دوست عزیزم که این مطلب رو که بنده خودم هم به شخصه در وبسایت حوزه مشاهده کرده بودم عنوان کردند
از بدو تاسیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر تودشک که مقارن شد با آوردن پرچم متبرک حرم حضرت عباس (ع) به شهر تودشک همیشه سوالاتی راجع به این موضوع وجود داشته و در این وبسایت هم بحث های نسبتا مفصلی در این مورد صورت گرفته امسال در دهه اول محرم از روز هشتم بیرق متبرک حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) در تودشک حضور داشت . بماند مسائل و مشکلاتی که در سر تحویل این پرچم بود و درخواست های زیادی که از طرف هیات مذهبی استان جهت همراه داشتن حتی یک شب در کنار هیات به ستاد استان ارجاع داده شده بود اما لطف حضرتشون باعث شد این سعادت نصیب تودشک و مردم نجیب و با ایمان و خوش قلب ما بشه.
همون شبی که مداحی آقای هارونی در مسجد تودشک انجام شد این پرچم هم در مسجد حضور داشت . هرکسی احترامی کرد و هر کسی بی توجهی من این رو متوجه شدم که چقدر دلهای مردم پاکه و چه خلوصی در رفتار اونها دیده میشه. یه چند تایی تصویر آماده کرده بودم به همراه یه قطعه فیلم مربوط به این پرچم در جلوی مراسم زنجیر زنی در مسجد . امیدوارم مورد قبول واقع بشه.
التماس دعا
 


«کلیپ حضور پرچم در مسجد جامع تودشک»

«کلیپ حضور پرچم در مسجد جامع تودشک2»





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۱ ، ۱۸:۴۹
علی عموحیدری
با سلام

در ادامه مبحث بررسی ویژگی های گویش تودشکی امروز قسمت ششم این مطلب رو خدمت دوستان ارائه می کنیم.

نحوه ساخت افعال امری در گویش تودشکی:

در گویش ملی علامت امر،‌ همزه است که به شکل مفتوح و مکسور و مضموم تلفظ می شود مانند:

اوواج (ou vaj):بگو

اَءران (Aa run): بباف

اِامَر (ee' mar): بشکن

در اکثر و اغلب موارد به صورت همزه مضموم است مثل اوشو (ou sho):برو - اُو راش(ou rash): بفروش

گاهی نیز فعل امر بدون همزه گفته میشود: مانند هَنیگ(Hanig):بنشین

افعال امر به دو صورت منفی و مثبت به عنوان مثال : ایکِر (e ker):انجام بده| نَکِر ( na ker): نکن

حروفی که بر سر فعل می آیند و در معانی تغییرات بوجود می آورند:

اَ اِ اُ: برای امر :  اُو راش(ou rash): بفروش|اَءران (Aa run): بباف| اِامَر (ee' mar): بشکن

 بُ: آیا می شود

بُ+وات(گفتن): بُوات؟ (bowat)     بُ+جارت:بُجارت؟ (bojart)

پِ: الزام و اجبار

پِ+واگیرفت:باید پس گرفت        پِ+واشوی:پِواشوی (pewashoy): باید برگشت

هَ: البته وتاکید

هَدِه: البته بده  هَتَه : البته می دهد   هَشوُنت:یقینا خواباندش

در پست بعدی تعدادی از ضرب المثل های زیبای گویش تودشکی را ارائه خواهیم کرد.

با ما همراه باشید.

 تودشک





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۱ ، ۰۷:۳۶
علی عموحیدری
شلغم و خواص آن در درمان بیماریها

 با توجه به شروع شدن فصل سرما و لزوم دانستن اینکه استفاده از چه گیاهان برای جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و یا در صورت ابتلا به این قبیل بیماریها مصرف آنها مفید می باشد از بخش گیاهان دارویی میوه جات و خوراکیهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که هم با خواص آنها بیشتر آشنا شوید و هم از خواص اعجاب انگیز آنها استفاده کافی را برده و سلامتی را با مصرف گیاهان دارویی از آن خود نمایید.
در ضمن برای اطلاعای بیشتر درباره داروهای گیاهی و گیاهان دارویی می توانید به بخش های مربوطه مراجعه نمایید و ما را با نظرات سازنده خود راهنمایی نمایید.
در این مقاله شما را با شلغم بیشتر آشنا خواهیم کرد.
شلغم TURNIP
نام علمی Brassica Napus
گیاه شناسی
شلغم گیاهی است با برگهای ناصاف و بریدگیهای زیاد به رنگ سبز و سفید . ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد .
میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد . شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن باشد که برای درمان بیماریهایی که در فصل سرما زیاد است و بیماریهای تنفسی بکار می رود .
خواص داروئی:
شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است
خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم میکاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .
1)شلغم مقوی است
2)شلغم اشتها آور است
3)شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند
4)شلغم سرفه را تسکین می دهد
5)ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است
6)آب شلغم قند خون را پائین می آورد
7)تخم شلغم را اگر سرخ کرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است
8)اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید
9)خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است
10)آنهایی که حافظه ضعیف دارند حتما باید شلغم بخورند زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می کند
11)شلغم شب کوری را درمان می کند
12)شلغم بعلت داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است
13)شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است بنابراین زنان باردار وشیرده حتما باید از آن استفاده کنند .
14)زن حامله ای که در مدت بارداری شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد کرده ، زودتر حرف می زند و حتی زودتر راه می افتد و در مقابل امراض مقاومت بیشتری خواهد داشت .
15)آنهایی که غده تیروئیدشان کم ترشح می کند باید حتما شلغم بخورند زیرا شلغم بعلت داتشن ید فراوان ترشحات غده تیروئید را تنظیم می کند .
16)شلغم مهمترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می کند .
17)شلغم درمان بسیاری از بیماریهای پوستی است
18)شلغم پخته بهترین دارو برای برونشیت است
و بالاخره سعی کنید که در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی اقلا چند بار در هفته شلغم بخورید شلغم پخته بهترین صبحانه است . بدن را تمیز کرده و مواد سمی را ازبدن خارج می سازد .همانطور که در بالا گفته شد آب شلغم خام خواص بیشتری از شلغم پخته دارد بشرطی که معده شما را ناراحت نکند .
خواص شلغم از نظر احادیث :
هیچکس نیست مگر آنکه رگی از جذام در او است و شلغم آنرا ذوب میکند و روایت شده که آن را در فصلش بخورید که هر دردی را از شما میبرد .

برگرفته از وب سایت روستای جشوقان به آدرس :روستای جشوقان





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۱ ، ۱۰:۵۶
علی عموحیدری