تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۷ ثبت شده است

سلام امیدوارم حال همه دوستان خوب باشه و روزهای سپری شده بهار رو به خوبی و سلامتی پشت سر گذاشته باشین و همینطور شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و دهه فاطمیه رو مجددا خدمت همه عزیزان تسلیت عرض میکنم.

دیروز در روز شهادت یگانه دختر پیامبر اکرم اسلام روز بزرگی برای این شهر بود و سعادت بزرگی برای مردم این شهر حاصل شد اونم به واسطه و با کرامت قمربنی هاشم ابوالفضل العباس (ع) .

یا ابوالفضل

بیرق گنبد زیبای حضرت ابوالفضل دیروز توسط خادمین ایشون در ستاد نوسازی و تعمیر عتبات عالیات استان اصفهان به شهر تودشک آورده شد که با استقبال پرشور مردم با فرهنگ و حسینی شهر تودشک قرار گرفت .

بیرق پس از انتقال به ستاد نوسازی شهر تودشک و به احتزاز در آمدن در سردر این ستاد به مسجد جامع شهر تودشک انتقال داده شد و برای همه عاشقان زیارت اون حضرت به نمایش در آمد.

پس از نماز مغرب و عشاء امام جمعه محترم شهز تودشک که تازه دیروز از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام حسین (ع) برگشتند به ایراد سخنانی در مورد فعالیت های انجام شده در خاک عراق و بازسازی حرمین ائمه پرداختند .

جناب آقای حیدری مسئول ستاد باز سازی حرمین شریفین هم به بیان تفصیلی فعالیت های خودشون در کارهای انجام شده در طول سالیان شروع فعالیت تا کنون پرداختند.

و از فعالیت های استان اصفهان به عنوان فعال ترین استان در کمک به روند بازسازی یاد کرده و از مردم شهر تودشک هم به خاطر کمک هاشون تشکر به عمل آوردند.

                                                                                   گلبرگهم قشنگه یه سر بزنین

                                                                                          همیشه موفق باشید

                                                                                                  التماس دعا





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۸۷ ، ۱۴:۱۶
علی عموحیدری

سلام دوستان

امروز قصد مطلب نوشتن نداشتم اما اومدم دیدم یکی از دوستان به اسم همیشه تودشکی تو قسمت نظرات یه مطلبی را اشاره کردن که بد ندیدم بزارمش تو سایت تا بقیه هم بخونن و نظرشونا راجع به این موضوع ابراز کنند .

شاید ما هم این وسط بفهمیم تکلیفمون چیه؟

راجع به مسائل اجتماعی بیشتر بنویسیم یا مسائل کالبدی و تاریخی شهر!

از همه دوستانی که به ما سر می زنند خواهش می کنم نظرشونا نسبت به این موضوع دوستانه بنویسن که آیا موافق نظر این همشهری عزیزمون هستن  یا نظر آقای جلالی عضو محترم شورای شهرمون!

 

متن نظر دوست عزیزمونهمیشه تودشکی

بسمه تعالی


با سلام
ضمن احترام به موضوع مطرح شده از طرف آقای جلالی، پیشنهاد ایشان مبنی بر اعمال محدودیت و پرهیز از مطالب طنز و نقد در خصوص مسائل اجتماعی و ساخت و ساز و مبلمان شهری جالب به نظر نمی رسد و به نظر رضایت به تداوم ضعف ها و کاستی هاست. بدیهی است نظارت مردم و تمامی NGOها بر کار مسئولین به نفع خود آنان و گامی جهت انجام کارها بصورت منطقی و توأم با سرعت و دقت خواهد بود و شایسته است متصدیان امر فضای نظارت بیشتر را برای کارهای عمومی گسترش دهند و شاهد ثمرات آن در بلند مدت باشند و این مسلم است که در دنیای ارتباطات طنز و نقد ابزاری برای گفتگوی سالم است و حساسیت و احساس مسئولیت، مسئولین را تقویت می کند. ازطرفی وب سایتی موفق خواهد بود که به موضوعات مختلف بویژه در بخش اجتماعی و مسائل روز مره مردم با جلوه های حرفه ای و جذاب ، با رعایت انصاف و بدور از زیاده گویی بپردازد.
امیدوارم شورای شهر و شهرداری تودشک نیز که همگام با تکنولوژی روز، پورتال شهرداری را ایجاد نموده اند با توجه به اینکه دو سه سالی است تغییری در آن انجام نشده همگام با دیگر شهرداری ها جهت بروز رسانی سایت شهرداری اقدام نمایند. بدیهی است انعکاس پیگیری ها و مصوبات منتخبین مردم در شورای شهر و اقدامات شهرداری در حوزه عمرانی، خدمات شهری و اجتماعی و شفاف سازی مالی در پورتال شهرداری گام بلندی جهت اطلاع رسانی است که جای آن خالی است.
همیشه تودشکی





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۸۷ ، ۱۰:۲۴
علی عموحیدری

شهادت حضرتفاطمه زهراء (س)و دهه فاطمیه رو به همه عزیزان تسلیت عرض می کنم.

چند روایت و حدیث از آبروی دو عالم حضرت صدیقه طاهره (س)

کسی که عبادتهای خالصانه خود را به سوی خدا فرستد ، پروردگار بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد .


(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

پاداش خوشرویی در برابر مؤمن بهشت است ، و خوشرویی با دشمن ستیزه جو ، انسان را از عذاب آتش باز می دارد .


(بحار الانوار ، ج 75، ص 401 )

پیامبر (ص ) و علی (ع ) دو پدر امت اسلام می باشند ، که اگر مردم از آنان پیروی کنند ، کجی ها و انحرافاتشان را اصلاح نموده و آنها را از عذاب جاویدان نجات می دهند ، و اگر همراه و یاورشان باشند نعمتهای همیشگی خداوندی را ارزانیشان می دارند .


(بحار الانوار ، ج 23، ص 259 )

از حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) روایت شده که رسول خدا فرمودند : امام همچون کعبه است که باید به سویش روند ، نه آنکه ( منتظر باشند تا ) او به سوی آنها بیاید .


(بحار الانوار ، ج 36، ص 353 )

همانا خوشبت حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را دوست بدارد .


(مجمع الزوائد علامه هیثمی ، ج 9 ، ص 132 )

اما حقانیت من در مالکیت فدک ، همانا خداوند بزرگ آیه " آت ذاالقربی حقه " را وقتی در قرآن کریم بر رسول خدا نازل فرمود ، من و فرزندانم نزدیکترین مردم به پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) بودیم ، پس رسول خدا فدک را به من و فرزندانم هدیه فرمود .



(مستدرک الوسایل ، ج 7 ، ص 291 )

حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) فرمود : وقتی آیه 63سوره نور نازل شد که :
" ای مسلمانان ، رسول خدا را آن گونه که همدیگر را می خوانید ، صدا نکنید "
ترسیدم که رسول خدا را با لفظ " ای پدر " بخوانم ، من هم مانند دیگران پدر را با نام " یا رسول الله " صدا زدم . دو سه بار که پدر را با این نام خواندم ، رو به من کرده فرمودند :
ای فاطمه ! این آیه درباره تو و خانواده تو و نسل تو نازل نشده است ، فاطمه جان ، تو از منی و من از تو ، همانا این آیه برای ادب کردن آدم های خشن و درشت خوهای قریش ، انسان های خودخواه و متکبر ، نازل شده است . دخترم تو با جمله " پدر جان " خطاب کن که مایه حیات قلب من است و خداوند را خوشنود می کند .


(بحار الانوار ، ج 43، ص 33 )

مردی نابینا از حضرت فاطمه ( علیها السلام ) اذن خواست که داخل خانه شود . فاطمه ( علیها السلام ) خود را از او مستور کرد . پیغمبر خدا ( صلی الله علیه و آله ) به فاطمه فرمود : به چه سبب خود را مستور کردی و حال این که این مرد
نابینا تو را نمی بیند . حضرت زهرا ( علیها السلام ) پاسخ داد ، " اگر او مرا نمی بیند ، من او را می نگرم ، و اگر چه او نمی بیند اما بوی زن را استشمام می کند " . رسول خدا پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود : " شهادت می دهم که تو پاره تن منی ".



(بحار الانوار ، ج 43، ص 91 )

خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی .

خدای تعالی زکات را مایه پاکی جان و فزونی روزی ، و روزه را برای پابرجایی اخلاص قرار داد .

خدای تعالی حج را موجب استحکام دیانت ، و عدالت را مایه وحدت و هماهنگی دلها قرار داد .

خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام ، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد . 

خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام ، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد .
خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود . 

خدای تعالی نیکی به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند ، و دستگیری از خویشان را موجب افزایش عمر و سبب فزونی جمعیت و قدرت قرار داد . 

خدای تعالی قصاص را وسیله حفظ جانها و وفای به نذر را برای رسیدن به مغفرت و آمرزش قرار داد

خدای تعالی مراعات کامل وزن و پیمانه را برای جلوگیری از کم فروشی ، و نهی از شراب خواری را برای پرهیز از پلیدی تشریع نموده است . 
خدای تعالی پرهیز از افترا و دشنام را برای دور شدن از لعنت واجب فرمود و دزدی را منع کرد تا راه عفت پویند . 
خداوند شرک را حرام فرمود تا به اخلاص طریق بندگی و یکتاپرستی جویند ، " پس چنانکه باید ، ترس از خدا را پیشه گیرید و جز مسلمان نمیرید " و آنچه فرموده است به جا آرید و خود را از آنچه نهی کرده باز دارید که " تنها دانایان از خدا می ترسند . 

                                                   (احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258و۲۵۹ )

پروردگارا ! بزرگا ! به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریه های حسن و حسین در فراق من ، از تو می خواهم گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشایی .

(ذخائر العقبی ، ص 53- کوکب الدری ، ج 1 ، ص 196 )

امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) فرمود : مادرم فاطمه ( علیها السلام ) را دیدم که شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود ، و شنیدم که برای مؤمنین دعا می کرد و اسامی آنان را ذکر می نمود و برای آنان بسیار دعا می کرد ولی برای خودش دعا نکرد ، پس به او عرض کردم : مادر ، چرا همان طور که برای دیگران دعا کردی برای خودت دعا نکردی ، فرمودند : " پسرم ، اول همسایه و سپس خود و اهل خانه " .

(بحار الانوار ، ج 43، ص 81 )

حضرت زهرا ( علیها السلام ) در رابطه با دعای روز جمعه از رسول گرامی اسلام نقل . فرمودند که : در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به اجابت می رسد . پرسیدم : یا رسول الله کدام ساعت است ؟ فرمودند : آنگاه که
نصف خورشید در افق پنهان شود .

(کنز العمال ، ج 7 ، ص 766 )

بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و با همسرانشان مهربان و بخشنده اند .

(دلایل الامامه طبری ، ص 7)

آنچه برای زنان نیکوست این است که ( بدون ضرورت ) مردان نامحرم را نبینند ، و نامحرمان نیز آنها را ننگرند .

(بحار الانوار ، ج 37، ص69 )

ای رسول خدا ، سلمان از سادگی لباس من تعجب نمود ، سوگند به خدایی که تو را مبعوث فرمود ، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها بر روی آن شترمان علف می خورد و شب ها بر روی آن می خوابیم ، و بالش ما چرمی است که از لیف خرما پر شده است .

(بحار الانوار ، ج 8 ، ص 303 )

به او گفته شد : ای دختر رسول خدا ، دستهایت زخم شده است ، خود را به زحمت مینداز ، در کنار شما خدمتکار منزلتان فضه ایستاده است ، کار منزل را به او واگذار ! حضرت زهرا ( علیها السلام ) پاسخ داد : " رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) به من سفارش فرمود که کارهای خانه را با فضه تقسیم کنم ، یک روز او کار کند و روز دیگر من ، دیروز نوبت او بود و امروز نوبت من است" .

(الخرائج و الجرائح لقطب الدین راوندی ، ص 530 )

آنگاه که در روز قیامت برانگیخته شوم ، از گناهکاران امت پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) شفاعت خواهم کرد .

(احقاق الحق ، ج 10، ص 367 )

اگر به آنچه به شما امر می کنیم عمل می کنی و از آنچه شما را برحذر می داریم دوری می کنی ، از شیعیان ما می باشی ، والا هرگز .

(بحار الانوار ، ج 68، 155 )

شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند ، و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما و کسی که با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده ، در صورتی که از اوامر ما سرپیچی کنند و نواهی و موارد پرهیز را محترم نشمرند ، از شیعیان واقعی ما نخواهند بود ، با این حال جایگاهشان در بهشت خواهد بود ، ولی بعد از پاک شدن از گناهان به وسیله بلاها و مصیبتها در دنیا ، یا تحمل مشکلات و شدائد روز قیامت و یا قرار گرفتن اندک زمانی در طبقات بالای جهنم و چشیدن عذاب ، تا اینکه ما به خاطر دوستی شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پیشگاه خودمان انتقال خواهیم داد .

(بحار الانوار ، ج 68، ص 155 )

ای ابا الحسن ، در همین ساعت به خواب رفتم ، پس محبوبم رسول خدا را در قصری از مروارید سفید دیدم . چون مرا دید ، فرمود : دخترم ! به نزد من بشتاب که سخت مشتاق توام . بی صبرانه پاسخ دادم : سوگند به خدا پدر جان ، اشتیاق من برای
زیارت شما شدیدتر است . در این هنگام پدرم فرمود : تو امشب در پیش ما خواهی بود . علی جان ! رسول خدا آنچه وعده دهد راست است و به آنچه عهد و پیمان بندد وفا می کند .

(بحار الانوار ، ج 43، ص179 )

از دنیای شما سه چیز محبوب من است : 1 - تلاوت قرآن 2 - نگاه به چهره رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) 3 - انفاق در راه خدا

(نهج الحیاة ، ص271 )

تلاوت کننده سوره های حدید و واقعه و الرحمن ، در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شود

(کنز العمال ، ج 1 ، ص 582 )

روزی پدرم رسول خدا " که درود خدا بر او و خاندان او باد " به علی ( علیه السلام ) نگاه کرد و سپس با اشاره به او فرمود : این مرد و پیروان او در بهشتند .

(ینابیع المودة ، ص 257 )

حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) فرمود : پیامبر گرامی اسلام (ص ) فرمودند :
فاطمه پاره تن من است ، پس هر که او را بیازارد مرا آزرده است .

(بحار الانوار ، ج 28، ص303 )

در خدمت مادر باش ، زیرا بهشت زیر پای مادران است .

(نهج الحیاة ، ص 312 )

حسن جان ! مانند پدرت علی (ع ) باش و ریسمان را از گردن حق بردار خدای احسان کننده را پرستش کن و با افراد دشمن و کینه توز دوستی مکن .

         (بحار الانوار ، ج 43، ص 286 )                                                      


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۸۷ ، ۲۲:۲۹
علی عموحیدری
سلام

امیدوارم حال همه دوستان و همشهریان عزیز خوب باشه 

اول از همه بزارین یه یادی بکنیم از نجات دهنده همه انسانهای جهان آقا حجه ابن الحسن (عج) ان شاء الله که هر چه زودتر خداوند ظهورشون رو نزدیک کنه

اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

آمین

مزاحم شدم به چند نکته اشاره کنم و اینکه در ابتدا از اینکه عزیزان ما رو مورد محبت خودشون قرار میدن تشکر کنم . واقعا از اینهمه لطف ممنونم.

و در ادامه از عزیزان و همیاران گلم که زحمت همکاری در به روز کردن این وبسایت رو با پست های قشنگشون تقبل کردند تشکر میکنم . در بخش نظرات یه سری نظر رو مشاهده کردم که خیلی جالب بودن یکی از عزیزان توی پیام نگار فرموده بودن این فلکه وسیله ای برای خود کشیه! خدا نکنه سر شما سلامت عزیز این حرفا چیه . یه عزیز دیگه ای باز توی پیام نگار فرموده بودند که نمی دونم اون کسی که این فلکه رو طراحی کرده چقدر آی کیو داشته! والا منم نمی دونم اینجوریش آدم باهوشیه خیلی هم باحاله البته اگه اونی که من فکر میکنم باشه ها! آها یه چیز جالب تر یه عزیز دیگه ای نوشته بودند که به جای پارک بهشت باید اسم پارک اموات رو برای این پارک انتخاب کرد ! کاملا فرمایش ایشون متینه دقیقا همینه البته خب اینم حرفیه باید مطرح بشه شایدم شهرداری محترم زحمت این کارو لا اقل بکشنو اسمشو عوض کنن!

دوست داشتم پیشنهاد آقای جلالی شورای شهر تودشک رو هم که به صورت یه نامه واسه من مطرح کرده بودن رو تو این پست مطرح کنم و نظر شما عزیزان رو هم بپرسم ایرادی نداره که ؟


دوست دارم نظر عزیزان همشهری رو در این مورد بدونم و اینکه از همگی میخوام در این مورد از شما نظر خواهی کنم و در خواست کمک!

راستی از عزیزی هم که اسم شاعر شعر رو گفته بودن ممنونم درسته منم تحقیق کردم شاعر شعر کلباس آقای سعید قاسمی فرزند حسین ( نوه کلعباس و بابا قدمعلی ) هستند .

کم و بیش شنیدم که در مورد این وبسایت گفته میشه فقط در مورد محله تودشک نوشته میشه و اصلا در مورد محله های دیگه شهر تودشک حرفی به میون نمی آد .

درسته حرف کاملا متینه ولی باور کنید نه من و نه همکاران فعلی وبسایت فرصت انجام تحقیق در مورد محله های دیگه رو نداریم . من شرمندم و ازهمه عزیزان که ساکن در محله های دیگه شهر از جمله تودشکچویه و صادق آباد و رجان هستند خواهش میکنم اگه از این وبسایت دیدن میکنن و علاقه به ارائه مطلبی در مورد محله خودشون در وبسایت شهر خودشون هستند حتما یا درتالار گفتمان وبسایت یا در بخش نظر سنجی یا به صورت شخصی نظر بدن تا یه کاربر براشون در نظر گرفته بشه و بتونن در این وبسایت با ما همکاری کنن . یا اینکه مطلبشون به صفحه اول سایت انتقال داده بشه.

تا یادم نرفته بگم ان شاء الله گروه یاهوی شهر تودشکهم که تا الان با اینهمه دعوت نامه ای که من تک تک با دستای خودم برای عزیزان تودشکی ایمیل کردم خیلی ثبت نام شده داشته باشه شش هفت نفر بیشتر نیستند و در مرحله عضو گیری باقی مونده بود ارسال ایمیل به عزیزان عضو رو شروع خواهد کرد.

هر کسی که دوست داره میتونه با کلیک روی لینک داده شده توی پیوندهای وبلاگ یا لینک بالا در این گروه ثبت نام انجام بده .

یه چیزی دیگه هم هست که بگم اونم یه ذره آموزش برایتالار گفتمان وبسایت شهر تودشکه .

خب اینتالار گفتمان طوری طراحی شده که شما عزیزان به راحتی میتونین هر نظر یا هر مطلبی رو که دوست داشته باشین حتی بدون ثبت نام در انجمن مربوطه درج کنید.

البته برای عضویت در این تالار میتونین روی کلید عضویت عضویت در تالار گفتماندر گوشه بالا سمت چپ تالار و پر کردن فرم مربوطه و در نظر گرفتن یه نام کاربری که قبلا برای کسی ثبت نشده باشه در این تالار عضو بشین. توی این فرم که بعد از توافق نامه تالار ظاهر میشه هشت قسمت وجود داره که باید توسط شما تکمیل بشه .

اول نام کاربری که با انتخاب خودتون انتخاب میکنین

دوم آدرس ایمیل که به بازم به صورت اختیاری یه ایمیل رو وارد کنید.

سوم تایید ادرس ایمیل که در این قسمت ایمیل وارد شده در قسمت دوم رو بی زحمت دوباره توی این لاین بنویسین.

بخش چهارم مربوط میشه به یه کلمه عبور که بعدا شما میتونین با این کلمه عبور و نام کاربری وارد تالار بشین این بخش و بخش پنجم رو با هر کلمه عبوری که دوست دارین تکمیل کنید.

در بخش ششم زبان مورد نظر خودتون برای تالار رو و در ادامه در بخش هفتم منطقه زمانی خودتون که در ایران iran standard time[+3:30] رو انتخاب کنید.

و در آخرین بخش هم که کلمه تاییدیه ای رو که به شما نشون داده شده با در نظر گرفتن حروف کوچیک و برزگ داخل تصویر عینا تایپ کنید و کلید ارسال رو بزنید تا اطلاعات کاربری شما در تالار به ایمیل شما ثبت بشه و عضویت شما تکمیل بشه.

تصویر فرم عضویت 

 خب حالا بعد از این میتونین با نام کاربری و کلمه عبور خودتون وارد تالار گفتمان بشین و مطالب دلخواهتون رو درج کنید . برای ورود به بخش کاربری خودتون روی کلیدورود ورود به تالار گفتمانهمون بالا سمت چپ به صفحه ورود داخل بشید و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور با وارد پنل کاربری خودتون بشید.

البته من یه چیزایی رو دارم جا میزارم مثلا کلید ها و تنظیمات اضافی که وجود داشت در این دو قسمت ثبت نام و ورود کاربر یعنی تیک مربوط به حفظ نام کاربری شما برای اینکه همیشه بتونین زمانی که تالار رو باز میکنید بدون اینکه دوباره نام کاربری و کلمه عبور رو وارد کنید با کاربری خودتون مستقیم وارد بشید و کلید نوشته اگر مشکل بینایی دارید اینجا را کلیک کنید در صفحه ثبت نام که اونم به شما کمک میکنه تا اگه نمی تونین کاراکتر های موجود در تصویر داده شده رو بخونین بتونید به راحتی تشخیص داده و در محل مربوطه وارد کنید.

 خب حالا برای درج نوشته ها تون میتونین ابتدا وارد انجمن مورد نظرتون بشین با کلیک روی نام انجمن و بعد از اون در صفحه باز شده با زدن کلید مبحث جدیدارسال مبحث جدیددر اون انجمن مبحث جدیدی رو باز کنید . خب بعد از زدن کلید مبحث جدید یه صفحه برای نوشتن مطلب برای شما باز میشه که مثل تمام محیط های ویرایش متنیه و شما به راحتی میتونین مطلب مورد نظر خودتون رو با تنظیمات مورد نظرتون درج کنید . در مورد مشابه وقتی شما وارد مبحثی که قبلا مطرح شده میشین میتونین با زدن کلید درج پاسخ در مبحث مطرح شده شرکت کنید و نظر خودتون رو بیان کنید.

خب البته یه سری تفاوت هست بین این ادیتور متن با ادیتور های دیگه و اونم اینکه چند تا کلید بیشتر وجود نداره اون ها هم از این قرارن

B : برای پر رنگ کردن یا همون بولد کردن متن برای اعمال این فرمتینگ شما ابتدا باید این کلید رو بزنید و نوشته خودتون رو که میخواین بولد بشه رو بین دو سمبل کودینگ داده شده بنویسین. 

به طور مثال :                    [b]محل درج مطلب مورد نظر برای بولد شدن[/b]

نشانه های ایتالیکI برای کج نوشتن متن و همینطور U  برای زیر خط دار کردن متن و بقیه دستور ها اعم از نقل قول و غیره هم همینطور به شکل بالا اعمال میشن نکته قابل ذکر اینکه برای درج تصویر حتما باید تصویر مورد نظرتون رو در یک فضای وب آپلود کرده و بعدا آدرس اون تصویر رو در بین دو نوشته قرار بدین .

برای ارسال شکلک هم روی شکلک مورد نظر کلیک کنید تا به متن اضافه بشه. بقیه هم که تقریبا معلومن!

در آخر هم برای درج مطلب مورد نظر کلید ارسال رو بزنید.

همین دیگه چی بگم ؟!

خب بقیشو اگه چیزی بود که مشکل داشتین میتونین توی بخش نظرات مطرح کنید .البته در قسمت پرسش و پاسخ که بالا سمت چپ میبینین میتونین جواب خیلی از سوالاتتون رو بگیرین.

چقدر امشب حرف زدم ببخشین دیگه خب آدمیزاده دیگه چیکار کنم باید حرف بزنم دیگه

همیشه موفق باشید نظر هم یادتون نره خداییش این وبسایت به نظرات شما زندس دریغ نکنید.

مواظب خودتون باشید.

کاش اینجا بودی

         کاش در باغچه سبز دلم می ماندی

                                        کاش شعر غم من را

ز افق های غریب نگاهم می خواندی

کاش اینجا بودی

کاش گلهای فراق تو گاهی می پژمرد

                                             کاش گنجشک دلت

                                                             در غم من نمی آزرد

و جدایی می مرد

کاش اینجا بودی

                                            کاش اینجا بودی

                                                                                 التماس دعا

                                                                                م.عموحیدری


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۸۷ ، ۲۱:۰۰
علی عموحیدری
سلام.

امیدوارم حاله همه خوب باشه.

امروز آمدم یه مطلب دیگه بنویسم ولی خدا به خیرکنه.

یه مطلب نوشتیم از خودمون ناامید شدیم گفتم دیگه چیزی نمی نویسم با خودم گفتم نکنه اینکاره نیستم ولی بعد که فهمیدم دیدم همش از گفتن حقیقت بوده خوب کاری نمی شه کرد  

فعلاْ به خاطر این کنکور یه ذره از اینترنت دورم ولی این کنکور تموم شه انشاالله مطلب بیشتر می نویسم  به امید انکه خوشتون بیاد.

خوب آگه گفتین آمدم راجب چی بنویسم؟

اگه از اصفهان به سمت تودشک بیایید بعد از کوهپایه آگه چشمهای قوی داشته باشین رو سینه کوه حتماْ کلمه ی«یا علی» به چشم تون می خوره.این نشون شهرمونه. من شنیدم که جونای شهر این کارا کردن اجرشون با خود امام علی

به خاطر جالب نبودن عکس شرمندم اینم به زور در حال حرکت گرفتم





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۸۷ ، ۰۶:۳۱
علی عموحیدری

پارک بهشت!!!!

 

 دست خدمات شهری شهرداری درد نکنه واقعاً۱

 

یه سلام بهاری به همه همشهریا و دوستای بهاری! 

امروز می خوام یکی از فضاهای شهری شهرمونو معرفی کنم.یعنی ما وظیفه خودمون دیدیم معرفی کنیم دیگه قضاوتش با خود دوستان. ما بی تقصیریم به خدا!

درست حدس زدین! همونطور که از تصاویر مشخصه این فضای شهری مفرح جایی نیست جز پارک بهشت.تنها فضای شهری شهر تودشک همینجاست.همینجا که تابلوشو می بینین. واحد خدمات شهری شهرداری تودشک زحمتشو کشیدن. اشتباه نشه ها زحمت پارکو نه ها ! زحمت تابلوشو.

من یه سری عکس از فضا ها و امکانات بزرگترین پارک شهر گرفتم تا دوستانی که با این مکان آشنایی ندارن بیشتر آشنا شن و از امکانات این پارک بی نصیب نمونن.

جا داره چند تا تشکر هم از عزیزانی که زحمت این پارک و کشیدن بکنیم.

یه تشکر از شهرداری تودشک که زحمت این تابلو قشنگ و اسم قشنگو واسه این پارک قشنگ کشیدن.( البته واحد خدمات شهری)!

دوم از واحد فنی شهرداری تودشک که طرح تکمیلی این پارک قشنگو6سالی هست تو نوبت گذاشتن و خیلی هم سر حوصله کار می کنن چون می خوان یه طرح خیلی شکیل ودر خور مردم خوب شهر تهیه کنن. البته شایدم حق با اوناست، پروژه های دیگه مثل طراحی المان های شهری از قبیل فلکه ها ، جدول کاری و آسفالت کوچه پس کوچه های محله های پائین دست و بالا دست شهر و طرح محوطه و پارک اطراف شهرداری ارجح تره.ما که کارشناس نیستیم حتماً اونا مهمتره.

 سوم از مردم خوب ،‌قانع ، پر حوصله و با گذشت تودشک که منتظر نشستن تمامی محله های کوچیک تر شهر از تمامی امکانات شهری بر خوردار شن بعد اگه فرصتی و اعتباری باقی موند و هیچ کدوم از محله های پائین دست و بالا دست و ... هیچ مشکلی و هیچ کمبودی نداشتن از حد اقل حق خودشون برخوردار شن.

نقش شورای شهر را این وسط نمی دونم جدی، که باید تشکر بشه یا نه؟! اگه سهمی از این پروژه مربوط به شورای شهر هم میشه همینجا از زحمتشون تشکر می کنیم.

چهارم از مرحوم نائینی (‌دارائی) که انصافاً زحمت اصلی این درختا و این فضای سبزو ایشون کشیدن اگه زحمتای شبانه روزی مرحوم دارائی نبود نمی دونم تکلیف این تابلو قشنگ چی می شد. روحشون شاد.

البته بی انصافی نکنیم و از شهرداری یه تشکر دیگه هم بکنیم که زحمت نگهداری از این فضای سبز تقبل کردن و اولویتی واسه این کار در نظر گرفتن و این یکی را تو نوبت نذاشتن. دست باغبون زحمت کش شهرداری هم درد نکنه.

 

 

 ورودی اصلی پارک!

ورودی اصلی پارک!

 

ورودی پارک!!!!

یه ورودی بدون شرح !

 

 ورودی یا خروجی اضطراری!!؟؟ 

اینم یحتمل یا یه ورودیه اضطراریه یا خروجی!!!!؟

 

منظر شهری!!!

اینم یه منظر شهری قشنگ (منظور همون چشم اندازه)!!!!؟

 

منظر شهری

بازم چشم انداز خوشکل!!!

 

چند نمونه درخت

 

یه نمونه درخت

 

یه نمونه درخت

چند نمونه درخت هم که ....

 من نمونه شو. جایی ندیدم شما چطور؟!!!

 

پارک کودکه ها، یه وقت اشتباه نکنی!!!

 

بچه ها مواظب باشین!

 

عجیب غریبه !!؟

چند تا عکسم از پارک کودک ببنید!

خوش به حال این بچه ها!!!

 

ادمینه سایتو نیگاه!!!!!

هی بگین بچه های سایت ...!

این ادمینه سایته ها!

 

مبلمان شهری!

از اینا هم داره ها، چی بهش میگن؟؟

آهان، مبلمان شهری!

 

بدون شرح!

 

بدون شرح!

 

به جان خودم این طرحش اینجوریه!

اینم یه طرح پست مدرن!

 

بچه ها بازم مواظب باشین!

اینو دیگه نمیدونم چی بنویسم یکی کمک کنه!

 

تو طرحه دیگه! تقصیره کسی نیست!

طرح که با کسی شوخی نداره  این دنیا و اون دنیا هم نداره!

تو طرحه دیگه!

 

حیاط خونمون

نه دیگه!اینجا دیگه پارک نیست!حیاط خونه ماست!

این منم ، اونم گنجشکه!

  

اینم یه جنبه خوب از پارک!

اینم نیمۀ پر لیوان!

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۸۷ ، ۲۲:۵۰
علی عموحیدری

سلام

امیدوارم حال همه دوستان و همشهریان عزیز خوب باشه

خدا رو شکر منم بهترم نمی دونم ولی این روزا هر کیرو دیدم یه جورایی سرماخورده بود انگار این بیماری همه گیر شده ، خوش به حال دکترا!

حتما حتما حتما مواظب خودتون باشین چون به قولی میگن این روزا هوا دزده معلوم نیست خوبه ، بده ، سرده ، گرمه ، بارون میاد ، نمی آد ما که نفهمیدیم . فقط خدا رو شکر.

خوشحالم از اینکه دوستان عزیز ما رو تنها نمی زارن و با نظراتشون سر من و دوستانم منت میزارن این وبسایت به نظرات شما و بازدید شما فعاله و کار ما انجام وظیفه است.

toudeshk.com

یه عزیزی نظر داده بودن و در مورد پیشینیه تاریخی زبان تودشکی، اسم تودشک و وجه تسمیه اش پرسیده بودند.

من از ایشون به خاطر توجه به وبسایت خودشون تشکر میکنم و خوب یه چند جمله ای در این پست در مورد موضوع خواسته شده، به بیان نظرات موجود و تحقیقات انجام شده می پردازیم.

 

واقعیت امر اینه که مطلب زیادی در این مورد وجود نداره و کلا تحقیقات زیادی در این مورد موجود نیست و مرجع کاملی که اصلا وجود نداره و اون چیزی هم که در موردش بعضا صحبت میشه تماما حرفهایی هست که نمی شه روشون سندیت درستی بیان کرد.

خب منم با توجه به اینکه علاقه داشتم یه چند جایی در این مورد پرسوجو کرده بودم از چند سال پیش تا حالا و اون چیزی رو هم که برای شما یادداشت می کنم نه دلیلی براش دارم و نه اینکه خودم به درستی به واقعیتشون ایمان دارم ولی با توجه به یه سری شواهد و قرائن میتونن درست باشند و دور از واقع به نظر نمی رسند . بنا براین از تمام کسانی که این مطلب رو میخونن خواهش میکنم اگر اطلاع دقیق تری دارند حتما در میون بزارن تا بتونیم یک تحقیق کامل و درست داشته باشیم . نمی دونم کی این تالار گفتمان وبسایتما راه می افته ولی اینو میدونم که میشد ازش خیلی زیاد استفاده کرد و درش با مباحث جالب به نتایج خیلی باارزشی دست پیدا کرد همین قضیه وجه تسمیه تودشک که واقعا مطلب درستی در موردش وجود نداره رو میشه با بحث به یک نتیجه خیلی خوب رسوند.

اما بریم سراغ دو مبحث درخواستی ، یکی زبان تودشکی و دیگری وجه تسمیه تودشک.

 

گویش تودشکی:

در واقع باید گفت که نوعی از گفتار که مردم این منطقه یعنی دقیقا شهر تودشک با دهستان هاش با اون صحبت می کنند (بعدا میگم چرا لفظ دقیقا رو به کار بردم.) رو نمی شه یک زبان به حساب آورد و واژه زبان برای این نوع ارتباط کلامی زیاد و بیش از حد بزرگه و میشه اون رو نوعی گویش نامگذاری کرد. بزرگترین دلیل این حرفم اینه که زبان وجوه بسیار زیادی داره ولی گویش نه ، فقط نحوه صحبت کردن رو در بر می گیره یک نمونه از اون وجوه اینه که ما هرگز وجه نوشتاری رو برای گویش تودشکی نمی تونیم تصور کنیم و در نظر بگیریم ولی یک زبان حتما وجه نوشتاری هم داره و کاملا درش بحث در مورد نوع ساختار نوشتاری و قواعد مشخص میشه .

toudeshk.com

میتونیم در این مورد تویتالار گفتمان وبسایتبیشتر صحبت کنیم.

پس بهتره بجای لفظ "زبان تودشکی" ، " گویش تودشکی " در نظر گرفته بشه و صاحبان نظر در ادبیات هم به همین عقیده اند تازه من بعدا به شما اثبات خواهم کرد که این نوع ارتباط کلامی در شهر تودشک شاخه و شعبه ای از گویش بزرگتر به حساب میاد و حتی میشه اسمش رو لهجه گذاشت . ولی ما همون گویش تودشکی رو در ادامه استفاده میکنیم.

گویش ها در ایران رو میشه به چندین و چند دسته تقسیم بندی کرد .

که اگه مایل به دونستنشون هستید به دوتا لینک زیر در دانشنامه آفتاب مراجعه کنید.

http://www.aftab.ir/articles/art_culture/literature_verse/c5c1202818497p1.php

http://www.aftab.ir/articles/art_culture/literature_verse/c5c1202818497p2.php

گویش تودشکی در این تقسیم بندی در گروه گویشهای مرکزی ایران قسمت گویش های نائینی و انارکی قرار میگیره و اصلیت اون رو برای محل هایی در اطراف یزد و اردکان قید میکنند.

توی این مناطق زیارت گاههایی برای زردشتیان وجود داره که خودش موید این صحبت هست.

همونطوری که شاید بعضی از دوستان تشریف برده باشند و دیده باشند در حد فاصل یزد و نائین روستای تاریخی عقدا قرار داره که یکی از آبادی های بزرگ و تاریخی استان یزد محسوب میشه . بنای عقدا رو به عقدار ، یکی از سرهنگ ها یزدگر نسبت داده اند اما شهرت این آبادی بزرگ به واسطه غاریه در اون نزدیکی به نام شگفت یزدان . این غار باستانی از جمله غارهای مقدس زردشتیان حساب میشه .

یا زیارتگاه پیر نارسون که در کنار آتشگاه چک چک یا پیر سبز قرار داره هم از این آثار باقی مانده از تمدن زردشتیان حساب میشه آتشکده چک چک در 48 کیلومتری شهر یزد در میان کوه های اردکان و انجیر قرار داره .

toudeshk.com

نمی دونم اینا چه ربطی به مبحث داشت ولی خب نوشتم دیگه بی خیال ادامه اینکه این گویش به مرور زمان و پس از یک سری جابجایی با تغیراتی به نائین و انارک انتقال پیدا کرده و پس از اون در آخرین نقطه از ادامه گسترش خودش وارد شهر تودشک شده . دوستان می دونن که در 7 کیلومتری تودشک به سمت اصفهان روستای مشکنان قرار داره که دیگه در این روستا کسی با گویش تودشکی صحبت نمی کنه !

یعنی تودشک در دقیقا در آخرین نقطه این گسترش گویشی در مرکز ایران قرار داره .

نکته خیلی جالبی که وجود داره اینه که در یک دایره به شعاع 20 کیلومتر به مرکز تودشک میشه حدود 10 گویش مختلف رو نام برد که گویش مورد بحث یکی از این انواع هست و اگه بخواهیم لهجه های خارج شده از این گویش ها رو هم گویش به حساب بیاریم تعداد خیلی بیشتر خواهد شد.

اما به جرات می شه گفت که گویش زردشتی که در این منطقه یعنی شهر تودشک وجود داره کمتر اسیر دست تغییر در تلفظ ها و تبدیل لغات شده و دست نخورده تر از بقیه جا ها باقی مونده چرا که به وضوح میشه وارد شدن کلمات و عبارات فارسی رایج و تغییر در نوع تلفظ کلمات در این گویش رو به واسطه نزدیک شدن به تلفظ کلمات زبان فارسی رایج در صحبت های روزمره و تداخل کلمات در گویش ها در نحوه صحبت کردن مردم در چند نقطه دیگه مرکزی برای این گویش یعنی نائین ، انارک ، یزد و اردکان مشاهده کرد و این در منطقه تودشک کمتر مشهوده . البته خوب احتمالا در آینده به خاطر گسترش شهر و سکنه و اسکان مهاجرین از نقاط دیگه این تغییرات و ابداعات در گویش ما هم به وجود خواهد آمد و بیشتر خواهد شد.

باید توجه کرد که کلا تغییرات و واردات الفاظ اصل این گویش رو هم مستثنی قرار نداده و شاهد ورود کلماتی از اصل از گویش های دیگه به این گویش هستیم . به عنوان مثال کلمه " یُورت " به معنی اتاق که در اصل این گویش وجود داره یک لفظ مغولی بوده و خب در این گویش از قدیم وارد شده.

این گویش هم مثل تمامی گویش های زیبای ایران زمین کم کم در حال زوال بوده و در روزمرگی زندگی کم کم در حال فراموشیه!

این بود شمه ای از آنچه که بنده در مورد گویش تودشک تحقیق کرده و شنیده بودم البته خب خیلی چیزها رو هم به خاطر دوری از واقعیت نمی شد بیان کرد.

toudeshk.com

وجه تسمیه

در مورد منطقه تودشک در بخش مرکزی ایران سابقه سکونت یاد شده در منابع مختلف به قبل از اسلام می رسه (نقل شده از مقدمه طرح هادی شهر تودشک) اما اینکه تودشک در شکل فعلی چند سال قدمت داشته باشه بعیده بیش از 300 سال بشه پیدا کرد.

وجه تسمیه ای که معروف هست برای شهر تودشک اینه که به خاطر وقوع در ناحیه پست (دشت) بین چندین کوه به نام تودشتک معروف شده و به مرور زمان به نام تودشک تغیر نام داده است .

البته وجوه تسمیه دیگه ای هم من شنیدم که چون مورد تایید صاحبین نظر نیست بیانشون رو اینجا فاکتور میگیرم.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشه

بازم میگم هر نظر یا هر مطلبی که مورد تایید شما در این تحقیق قرار نگرفته میتونین توی بخشهای نظر خواهی وبسایت بیان کنید و یا اینکه توی تالار گفتمانبیان بشه تا بتونیم با هم به یک نتیجه مثبت دست پیدا کنیم .

راستی حتما یه سری به آرشیو مطالببزنید مطالب بدی نیستن ارزش خوندن دارن!تالار گفتمان معماری حرفه ای هم غریبه نیست جالبه حتما یه نگاهی بندازین.

آها تا یادم نرفته هر چی فکر کردم چه عکسی واسه این پست انتخاب کنم دیدم بد نیست یه چند تایی عکس از گلهای داخل باغچه کوچیک خونمون بزارم.

این گلها رو تقدیم میکنم به همه همشهریای عزیز و خصوصا عزیزی که این مطلب رو خواسته بودن اینشالا همیشه طراوت گلهای بهاری در زندگی شما جاری باشه و در پناه حق موفق باشید.

اینم یه دونه عکس از حال و هوای سه شنبه بعد از ظهر کوچمون به خیلی چیزا شبیه بود، حس جالبی داشت !

toudeshk.com

هر جا که سفر کردم ، تو همسفرم بودی

            وز هر طرفی رفتم تو راهبرم بودی

                    با هر که سخن گفتم پاسخ ز تو بشنیدم

                           بر هر که نظر کردم تو در نظرم بودی

                                 هر شب که قمر تابید هر صبح که سر زد شمس

                                            در گردش روز و شب شمس و قمرم بودی

                                                                    موفق باشید

                                                                    التماس دعا

                                                                   م.عموحیدری





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۸۷ ، ۱۸:۲۰
علی عموحیدری

سلام

امیدوارم حال همه دوستان خوب باشه و این سرماخوردگی که گریبان خیلی ها رو این روزا گرفته از همشهریای عزیز دور باشه ما که عجیب گرفتار شدیم.

الهی همیشه حالتون خوب باشه و خستگی از تن شما دور! خیلی مواظب خودتون باشین.

امروز جمعه بود بازم خبری از ظهور تنها فریاد رس مردم نشد. برای سلامتی و ظهورشون دعا کنین.

همینطور برای بارش باران

امروز نگاه کردم دیدم یه عزیزی پیام گذاشته اگه ممکنه یه تحقیق در مورد خونه های تودشکی و سبک ساختشون بزارم

به روی چشم اینم فرمایش شما

 

خانه ای عظیم و کهنسال در دیارمن

خانه نهنگی در هسته اولیه محله تودشکچویه شهر تودشک از توابع بخش کوهپایه شهرستان اصفهان، استان اصفهان واقع شده است. محله تودشکچویه در دشتی معتدل وخشک در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر تاریخی نائین ودر 95 کیلومتری شرق مرکز استان در کنار را ه آسفالته اصفهان _ نائین قرار دارد موقعیت جغرافیایی این محله ،32 درجه و 44 دقیقه عرض جغرافیایی و 52 درجه و 41 دقیقه طول جغرافیایی ودر ارتفاع متوسط2080 متر بالا تر از سطح دریا قرار دارد . خانه نهنگی با مساحت 4250 متر مربع و به گفته مالکان بنا در حدود 101سال قبل یعنی حدود سالهای 1283ه.ش از خشت وگل و به سبک قاجاریه بناشده است ولی تاریخ صدور سند آن به مهر ماه 1310 ه.ش برمی گردد . متاسفانه هویت سازنده این بنا نامشخص و از آن اطلاع موثقی در اختیار نمی باشد . این خانه دارای تعدا د زیادی اتاق از قبیل (( پنج دری ،سه دری ، دو دری ))بهار بند، برج ، هشتی ،دالان ،آب انبار ،بادگیر،حیاط،حوض ومی باشد خانه مذکور مانند اکثر خانه های سنتی ایران درون گرا و دارای حیاط مرکزی بوده که چهار طرف آنرا اتاقهای 5 دری ،سه دری و دودری تودرتو احاطه کرده است . لازم به ذکر است که دربهای اتاق های این خانه همه از چوب ساخته شده اند و در زمان ساخت خانه به وسیله چهار پایان اهلی از شهرستان نطنز آورده شده اند سقف اتاق های این خانه نیز تحت تاثیر شرایط اقلیمی یعنی کویری بودن آن با پوشش کاهگلی و سبک گنبدی ساخته شده است . که این پدیده از تابیدن یکنواخت مستقیم آفتاب جلوگیری کرده وهوا را معتدل می کند . همانگونه که ذکر شد این خانه دارای یک بهار بند می باشد که از آن به عنوان استراحتگاه چهار پایان وکارهای متفرقه استفاده می شده است . در بهار بند غیر از اتاق ها وراهروهایی که از حیاط خانه راه دارند سه اتاق ،انباری،کاهدان و محل نگهداری چهار پایان ،موجود می باشد .دو برج دیدبانی موجود در دوطرف بهار بند علاوه بر اینکه بیانگر عظمت این خانه می باشد در قدیم الایام نیز برای حفظ وحراست اموال ومقابله باسارقان از آن استفاده می شده است . کل این ساختمان ((با در نظر گرفتن بهار بند))کشیدگی شمالی ،جنوبی دارد ودر چهار طرف به گذر های عبوری محصور میشود که در ضلع جنوب وشرق درب های وروری امکان تردد ساکنین را فراهم می آورد .

درب جنوبی ،درب اصلی ودرب شرقی جهت ورود به بهار بند می باشد . دربهای ورودی مذکور دارای دو لنگه از جنس چوب می باشند که کوبه های چکشی و حلقوی برای مراجعین مرد وزن در این لنگه درب ها تعبیه شده اند . بعد از ورودی اصلی خانه فضای هشتیپیش روی شماست ((هشتی محوطه ای هشت ضلعی است که پس از درب اصلی اکثر خانه های قدیمی قرار گرفته که عموما سکوهایی برای نشستن در آن طراحی شده است ودرواقع نوعی اتاق انتظار محسوب می شود .)) بعد از فضای هشتی به واسطه یک دالان به حیاط مرکزی خانه هدایت خواهید شد. دالان نیز برای رعایت حریم خصوصی خانه بوده تا عابر نتواند سریعا فعالیت های جاری در حیاط را متوجه شود . دراین دالان راه پله پشت بام نیز قرار دارد . در جبهه غربی حیاط یک ایوان بزرگ که در آن یک پنج دری و دو سه دری مرتبط بایکدیگر وجود دارد قرارگرفته است در این ایوان طاقچه های دوره قاجاریه نیز به طور ساده آراسته شده اند .در جبهه شرقی حیاط نیز یک اتاق دو دری و دو اتاق سه دری به همراه ایوان و راهروهای ارتباطی فضای یکپارچه ای ایجاد کرده اند . دالان باریکی که دراین جبهه قراردارد درانتها به یک سرویس بهداشتی منتهی می شود . در دو گوشه جنوب غربی و شرقی فضا های بزرگی با عملکرد انبار و در گوشه شمال غربی مطبخ همراه با چند اتاق به عنوان انبارمواد غذایی که با یک درب به بهار بند نیز مرتبط بوده ،تمام نیاز فضائی ساکنین رابر آورده می کرده است این خانه دارای یک آب انبار می باشد که راه دسترسی به آن در جبهه شمالی حیاط خانه توسط 7 پله در نظر گرفته شده است مخزن این آب انبار در زیر اتاق شاه نشین درهمین جبهه می باشد . در اینجا بادگیر ، تنها نماد آفرینش مردمان کویر علاوه بر جلوه هنر معماری سنتی ،به باد خوش آمد گفته و با هدایت آن به سمت مخزن آب انبار موجب خنک شدن آب آن می گردد .

ضمنا آب این آب انبار بوسیله تانکر از چشمه های روستا های اطراف تامین می شود . نمای کلی حیاط خانه با کاهگل شمشه گیری شده وازاره های آن با آجر تزیین شده اند در وسط حیاط نیز یک باغچه بزرگ با درختان پسته و انگور فضای دلپذیری را ایجاد نموده اند اگر چه حیاط این خانه از نظر هندسی مرکز خانه نمی باشد اما از نظر زندگی و انجام فعالیت هاوایجاد ارتباط بین قسمتهای مختلف خانه و سایر مسائل مرکز خانه محسوب می شود . این خانه دارای دو حوض آب می باشدکه یکی در قسمت شمال غربی حیاط خانه ودیگری در قسمت بهار بند وجود دارد . ذکر این نکته ضرورت دارد که در حیاط سازی های قدیمی حوض وباغچه معتبر ترین عناصر حیاط سازی به شمار می رفته است.این خانه تا اواخر سال 1342ه.ش بصورت کامل مورد استفاده مالکین بوده و پس از آن با مهاجرت ساکنین دوران رکود بنا شروع شده درسالهای 1370 و 1373 ه.ش نیز قسمتهایی از این خانه توسط مالکین مرمت و نگهداری شده است .

این بنا در تاریخ 11/5/1384 به شماره 12313 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .درپایاناز خانواده محترم نهنگی که بنده را در تدوین این سطور راهنمایی و یاری نمودند سپاسگزاری کرده و توفیق آنان را از درگاه حضرت احدیت مسالت می نمایم همینطور از آقای محمد جلالی که این مطلب با زحمت ایشون تهیه شده است.

toudeshk.com

*حاج محمد علی نهنگی معروف به حاج محمد علی بزرگ که در گذشته از دامداران شهیر بوده است.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشه.

راستیبخش انگلیسی وبسایت رو هم آپدیت کردم یه سری بزنین ممنون میشم.

نظر یادتون نره


داغ و درد تو مرا بر دل و جانست هنوز

مهر رویت به همان مهر و نشانست هنوز

 

                                                        التماس دعا

                                                       م.عموحیدری

 

 





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۸۷ ، ۱۷:۳۶
علی عموحیدری

سلام

امیدوارم حال عزیزان همشهری خوب باشه

اونایی که تودشکی باشن حتماْ شعری رو که نوشتم میتونن بخونن و معنیشم میفهمن ولی فکر نکنم آدمای زیادی بتونن تشخیص بدن عکس زیر شعر کیه فعلن شعرو بخونین میگم ایشون کین

کلبّاس یَک چوپُق چاق کِر دوبارَ 

kalabbas yak chopogh chagh ker dobara        

                         دودُش فوت کِر مییونی قلبی پارَ

dodosh fot ker miyoni ghalbi para

گابو دی کینَ و قَهرا اوشورَ     

gaboo di kina vo ghahra oshora

                            هَنیگَ یاش محبت باز دوبارَ

haniga yash mohebat baz dobara

عجب از آدِمیزادُ غرورُش     

ajab az ademizado ghororosh

                             عجب از نفسی بِد خاوُ شَرورُش

ajab az nafsi bed khavo sharorosh

نازُنَ اِنگار یَ رو شوواشوی   

nazona engar ya ro shovashoy 

                             خودا دنیاش ساتَ یایی عبورُش

khoda donyash sata yayi oborosh

وچی گی یا سُواری بی ایودرا  

vachi giya sovari bi ivedra

                            جَوونی جی بَهاری بی ایوِدرا

javoni ji bahari bi ivedra

یُمَ پیری اوواشوی ای عَزیزُم   

yoma piri ovashoy ey azizom

                            آدِم اِنگار غُباری بی ایوِدرا

adem engar ghobari bi ivedra

اورو وین گو وِ دِرگاهی خودا شِم 

oro vin go ve dergahi khoda shem   

                                      اورو وین گو هِر کُمی یَ وِر جییا شِم

oro vin go her komi yaver jia shem

نَبَخشِم ما گوناهی هم نَبَخشِم  

nabakhshem ma gonahi hem nabakhshem

                                                 خودا زُنَ گو ما او رو کیا شِم                   

khoda zona go ma oro kia shem

تا ایکی می میرَ ماها چِ خوبِم   

ta iki mi mira maha che khobem

                                      هَ مَ می اوسایی بیرِمبَ یِم چِ خوبِم

ha ma mi ossayi birembayem che khobem

دِمی مَچِّی سیا پوشو دِمی خاک   

demi machey sia posho demi khak   

                                           خودا زُنَ تو دیکارا چِ خوبِم   

khoda zona to di kara che khobem            

وِرو جونُم چوپُق چاق کِر دوبارَ 

vero jonom chopogh chagh ker dobara

                                 یَ پوک میدِ گو دِرگیری دوبارَ

ya pok mide go dergiri dobara

اَبی کِشوون نَ توی دارَ نَ سایَ    

abi keshvoon na tooy dara na saya

                                 کیچَ باغ جی صوفا بی تو نَدارَ

kicha bagh ji sofa bi to nadara

نَ اُشتُر خُن وَمُندَ نَ زیمینُش    

na oshtor khon va monda na ziminosh

                                    نَ اُفتُو ری نَ اُفتُو ری نیشینُش

na oftov ri na oftov ri nishinosh

کُشی اَری تِگو بالای خودا جون  

koshi aari tego balay khoda joon

                                   کُشی بابا قیدِم علی خودا جون

koshi baba ghidem ali khoda joon

دِلُم تِنگو دِلُم تِنگو خودا جون      

delom tengo delom tengo khoda joon

                                     اسیری دستی نیرِنگو خودا جون

asiri dasi neyrengoo khoda joon

وَرَس دُنیا مییونی دیمَ آدِم  

varas donya miyoni dima adem

                                           چورا خوی می سِری جِنگو خودا جون

chora khoy mi seri jengoo khoda joon

سِری هِِر خاک اگِ صَتا چورا بو      

seri her khak ege sata chora boo

                                   ایکیش دووایی دَردی مَرتَ نابو

ikish dovayi dardi marta naboo

خوشا ای گو محبت دارَ اِی جون   

khosha e goo mohebat dara eyjoon

                                     گُ قَبرُش رُوشِن اَز نوری خودا بو

go ghabrosh rovshen az nori khoda boo

 

M_Amohidary

 

خب امیدوارم از شعر خوشتون اومده باشه اما این آقا که میبینیدشون کین ؟

بله همون طوری که خیلی از بزرگتر ها گفتن ایشون مرحوم حاج علی اکبر حسینی کدخدای محله تودشک در حدود ۵۰ سال پیش بودن ( خدا بیامرزدشون ).

خب اینم یه یادگاری بود دیگه اگه بد بود شما به خوبی خودتون ببخشین .

راستی تا یادم نرفته اگه کسی از این مورد ها که کم هم نیست (شعرو تصویر قدیمی تودشکی) سراغ داره حتما توی بخش نظر سنجی بگه تا ازش استفاده کنیم.

بنا به درخواست شما عزیزان معنی فارسی شعر رو هم اضافه میکنم

کلباس یک چپق روشن کن دوباره

دودش را فوت کن میان قلب پاره

شاید این کینه و قهر را بشوید

محبت جای آنها دوباره بنشیند.

عجب از آدمیزاد و غرورش

عجب از نفس بد خواه و شرورش

نمی داند انگار روز باید برود

خدا دنیا را جای عبور او قرار داده است

بچگی ها سواری بود که گذشت

جوانی هم بهاری بود و گذشت

پیری آمد باید رفت ای عزیزم

آدم انگار غباری بود که گذشت

آن روز را ببین که به درگاه خداوند می رویم

آن روز را ببین که هر کدام یک طرف جدا میرویم.

نمی بخشیم ما گناه همدیگر را نمی بخشیم

خدا می داند که ما آن روز کجا می رویم

تا یکی از ما میمیرد ما چه خوبیم

همه مان استاد گریه ایم چه خوبیم

کنار مسجد سیاه پوش و در کنار مزار

خدا می داند توی این کارها چه خوبیم

بلند شو جانم چپق را روشن کن عزیزم

یک پک به من بده که درگیرم دوباره

دیگر باغ نه توت دارد و نه سایه

کوچه باغ هم صفا بی تو ندارد

نه طویله شتر ها باقی مانده و نه زمین آن

نه پله رو به آفتاب و نه رو به آفتاب نشینان

آسیاب پایین و بالا چه شد خدا جان

بابا قدم علی چه شد خدا جان

دلم تنگه دلم تنگه خدا جان

اسیر دست نیرنگه خدا جان

بپرس دنیا در بین اینهمه آدم

چرا با من سر جنگ است خدا جان

کنار قبر اگر صد تا چراغ باشد

یکی از آنها دوای درد مرده نمی شود

ای خوشا آنکه محبت دارد ای جان

که قبرش روشن از نور خدا باشد

دکلمه شعر

  ممنونم از توجه شما

ای غم تو همزبان بهترین دقایق حیات من

لحظه های هستی من از تو پر شده ست

آه!

        در تمام روز

             در تمام شب

                در تمام هفته

                    در تمام ماه

                       در فضای خانه کوچه راه

                            در هوا زمین درخت سبزه آب

                                در خطوط در هم کتاب

در دیار نیلگون خواب!

ای جدایی تو بهترین بهانه برای گریستن !

بی تو من به اوج حسرتی نگفتنی رسیده ام

                                                                      موفق باشید

                                                                       التماس دعا

                                                                      م.عموحیدری


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۸۷ ، ۰۴:۰۳
علی عموحیدری

toudeshk.com

5)بر اساس بررسیهاى سنگ شناسى و شواهد صحرائى اغلب سنگهاى آتشفشان منطقه شواهد متعددى از آلودگى و اختلاط ماگمایى را نشان میدهند این شواهد عبارتند از:

وجود بافت غربالى (Sievetexture) در پلاژیوکلازها، ساخت اسکلتى در پلاژیوکلارها و هورنبلندها، حاشیه کدر شده در آمفیبولها و بیوتیتها، خورده شدگى و جذب شدگى در اکثر درشت بلورهاى کوارتز، فلدسپات و نیز درشت بلورهاى شفاف کوارترز با حاشیه واکنشى پیروکسن.

6- حضور ریز بالشهاى بازیک در خمیره اسیدى، قطعات اسید در خمیره بازیک وجود دو نوع شیشه بازیک و اسیدى در مجاورت هم

7- بافت جریانى گدازه ها که ناشى از سیالیت و تحرک ماگماى مولد آنها است.

با توجه به مطالعات و بررسیهاى انجام شده در پتروگرافى منطقه مورد مطالعه و روند تغییرات ماگما را چنین بیان میکنیم:

1-7) ماگماى اولیه یک ماگماى گوشته اى بوده و حاوى درشت بلورهاى الیوین، پلاژیوکلار کلسیت، میکروفنوکریستهاى اوژیت تیتان دار بوده است.

2-7) تبلور بخشى موجب جدایش اولیوین و ظهور سنگهاى حد واسط غنى از پیروکسین (پیروکسین آندزى بازالت و پیروکسن آندزیت) شده است.

3-7) همزمان با تبلور بخشى آلودگى ماگمایى موجب خوردگى و جذب شدگى پلاژیوکلازها و پیروکسنها و ظهور آثارى مانند بافت جریانى و منطقه بندى نوسانى و غیره شده است.

4-7) افزایش سیلیس در ماگما موجب تشکیل سنگهاى حد واسط شده است.

5-7) افزایش فشار بخار آب که ظهور آمفیبول نشانه آن است موجب ناپایدارى در حجره ماگمایى بعلت اشباع شدگى از مواد فرار گردیده و فوران شدید پس از آن موجب تشکیل لاهارهاى منطقه گردیده است بطوریکه قطعات آندزیت هاى هور نبلنددار در آن فراوان است.

6-7) تبلور بخشى در ماگماى حد واسط (آندزیتى، آندزى بازالتى) و آلودگى آن با ماگماى اسیدى از منشاء پوسته اى موجب ظهور سنگهاى داسیت آندزیتى و داسیتى منطقه گردیده است که پس از لاهار بصورت گنبد و گدازه ظاهر مى شده اند.

7-7) گرم شدن مداوم و بسیار زیاد ماگماى اسیدى توسط ماگماى بازیک موجب تحرک و سیالیت ماگماى اسیدى شده و رسیدن آن را به سطح زمین تسهیل مى نماید و گدازه هاى داسیتى جریانى جوان منطقه را تشکیل داده است.

نتایج حاصل از بررسیهاى ژئوشیمیایى

بر طبق نمودارهاى (Kuno 1986، سنگهاى بازیک منطقه عمدتاً در محدوده آلکالن و کالکوالکالن .

بر طبق نمودارهاىMiddlemost 1990سنگهاى بازیک منطقه عمدتاً در محدوده ساب آلکالى و تحولى آلکالن.

بر طبق نمودارهاىIrive&Barager 1990سنگهاى منطقه عمدتاً در محدوده ساب آلکالن قرار گرفته اند.

Rickwood1989سنگهاى بازیک عمدتاً در محدوده کالکو آلکالن قرار گرفته اند

بر طبق نمودارWinchester&Floyd(1976) سنگهاى بازیک عمدتاً در محدوده بازالت تولئیتى قرار گرفته اند

بر طبق نمودارهاىMiyashiro 1974سنگهاى بازیک عمدتاً در محدوده بازالت تولئیتى و سنگهاى حد واسط و اسیدى منطقه نیز در محدوده کالکو آلکالن واقع شده اند

با توجه به نمودارهاى تغییرات عناصر اصلى و نادرست نسبت به ضریب تفریق نتایج زیر بدست آمد

-در مورد عناصرSiO2, K2O,Na2Oافزایش در برابر ضریب تفریق

-« «Ba, Sr, Rbافزایش در برابر ضریب تفریق

- «Ni, Ci, Y,zrکاهش در برابر ضریب تفریق وجود دارد.

در تمام موارد فوق در نمودارها در هم ریختگى و نا هم آهنگهایى مشاهده میشود (بخصوص سنگهاى حد واسط) و اینطور میتوان توجیه کرد که تنها تبلور بخشى و یا تفریق ماگمایى در منطقه حاکم نبوده است بلکه فرآیند اختلاط ماگمایى وآلودگى با پوسته نیز در تشکیل سنگهاى منطقه بویژه سنگهاى حد واسط موثر بوده است که با توجه به شواهد میکروسکوپى نیز بوجود و تاثیر آنها پى برده ایم، ضمنا در کلیه عناصر وقفه ویاCapپترولژیکى در محدوده ضریب تفریق بین (47-37) قابل مشاهده است که به دو گانگى ماگماى مادر آنها دلالت دارد بطوریکه احتمالاً سنکهاى بازیک از ماگماى گوشته اى حاصل شده و سنگهاى اسیدى و حد واسط نتیجه اى از اختلاط ماگماى بازیک با پوسته اسیدى میباشند.

4- نتایج بررسیهاى انجام شده درمورد نمودارهاى تکتونوماگمایى منطقه تودشک

-بر اساس نمودارهاىPearce&Norry 1979سنگهاى بازیک منطقه در محدوده بازالتهاى پشته میان اقیانوسى قرار گرفته اند

-بر اساس نمودارهاىMeshede 1986سنگهاى بازیک منطقه در محدوده بازالتهاى جزایر قوسى و مورب قرار گرفته اند

-بر اساس نمودارهاىMulles (1983) سنگهاى بازیک منطقه در محدوده بازالتهاى مورب و تولئیتهاى جزایر قوسى قرار گرفته اند

-بر اساس نمودارهاىPearce&Cannسنگهاى بازیک منطقه در محدوده بازالتهاى کالکوآلکالن و مورب قرار گرفته اند

5نتایج بررسیهاى دیاگرمهاى عنبکوبى منطقه تودشک با مناطق دیگر.

-در مقایسه میانگین بازالتهاى ساب الکالن کافت ریوگراند که در دو وضعیت با کمترین آلودگى و بیشترین آلودگى نمایش داده شده اند رفتار بازالتهاى ریفت ریوگراند با آلودگى حداکثر تشابه دارد

-در مقایسه میانگین بازالتهاى کافت اتیوپى مشاهده میشود که بازالت منطقه با انواعى کهZr/Nb = 25است در مورد عناصرTh, Ta, Ba, Rb,kتفاوت دارد اما براى دیگر عناصر قابل قیاس است بنابراین بنظر میرسد که بازالتهاى ما از یک منشاء گوشته تهى شده منشاء گرفته اند و حالت ساب آلکالن دارند اما بعلت آلایش با پوسته فوقانى تفاوت الگو یا رفتار را نشان میدهند.

-در مقایسه آندزى بازالت منطقه مورد مطالعه با آندزى بازالتهاى آند شمالى (n,v,z) آند مرکزى (CVZ) و آند جنوبى (SVZ) سنگهاى بازیک منطقه تشابه کلى با آندزى بازالتهاى آند شمالى نشان میدهند که در مورد عناصر لیتوفیل این تشابه بارزتر است

-در مقایسه آندزى بازالت منطقه مورد مطالعه با فاسیس هاى آمفیبولیت گنیس (پوسته فوقانى) و گرانولیت گنیس (پوسته تحتانى) معلوم مى دارد که از نظر عناصر متحرک تشابه کلى با فاسیس آمفیبولیت گنس (پوسته تحتانى) معلوم میدارد که از نظر عناصر متحرک تشابه کلى با فاسیس آمفیبولیت گنیس نشان میدهد که مى تواند ناشى از آلایش هاى ماگماى اولیه با پوسته فوقانى باشد

toudeshk.com

با توجه به نمودارهاى مختلف ژئوشیمیایى و تکتونوماگمایى بنظر میرسد که ماگماى متشکله بازالتهاى منطقه تودشک متعلق به یک محیط کششى بوده است چنانچه منطقه تودشک داراى تکتونیک شکننده بوده و گسله ها و شکستگیهاى فراوان موجود در این منطقه از روندهاى ساختارى کمربند آتشفشانى ارومیهدختر تبعیت میکند. نوگل سادات در 1978 روندهاى ساختارى این زون را مورد مطالعه قرار داده و طبق نظر نامبرده ساختارهاى منطقه ارومیهدختر تحت تاثیر یک حرکت چرخشى عمده قرار داشته و یک فشردگى عمومى نیز در منطقه برشى در طى عملکرد و تکامل آن دیده میشود و تغییر شکل برشى داراى نقش اساسى در مراحل جوان تغییر شکل آلپى در طى نئوژن میباشد بنابراین موقعیت ساختارى نئوژن ضمن اینکه پهناى ایران زمین بطور کلى تحت فشار بوده است در برخى نقاط شکافهاى کششى عمیق موجب ماگماتیسم بازالتى شده است و در قسمتى از ماگماى بازالتى ضمن صعود یا استقرار در پوسته تحولات شدیدى صورت گرفته است این پدیده موجب تغییر الگوى رفتارى پاره اى از عناصر کمیاب بویژه عناصر لیتوفیل با شعاع یونى بزرگ نظیرSr,Rb, K, Baشده است. از طرف دیگر مطالعات ژئوشیمیایى و میکروسکوپى حاکى از آن است که ماگماى بازالتى ضمن صعود و یا استقرار در پوسته با ماگماى اسیدى اختلاط حاصل نموده است که حاصل اختلاط تشکیل سنگهاى حد واسط میباشد.
مطالعات پتروگرافى شواهد بسیار واضحى را مبنى بر اختلاط دو ماگما با ترکیبات متفاوت نشان میدهد. در بازالتهاى آندزیتى و سنگها حد واسط لارهاى منطقه وجود اوژیت تیتان دار و قرار گیرى برخى از بازالتها در محدوده آلکالى، این فرضیه را قوت مى بخشد که بازالت اولیه منطقه یک بازالت آلکالن بوده اما طى توقف در پوسته، میزان سیلیس و آلومین و دیگر عناصر پوسته اى آن افزایش یافته و موجب تغییرات ترکیبى در ماگماى بازالتى و گرایش به سمت ساب آلکالن شده است. از سوى دیگر در نزدیکى على آباد کوهان بازالتهاى اولیوین دار حفره دار موجود بر روى واحد ائوسن قرار میگیرند که با مطالعات ژئوشیمیایى این بازالتها در قلمرو ساب آلکالن قرار گرفته اند. در مقایسه با مواد آلوده کننده پوسته اى مانند نمودارهاى عنکبوتى (
Upper crust) و (Lower crust) اینطور بنظر میرسد که بازالت منطقه با مواد پوسته اى بویژه گنیس آمفیبولیتى (Upper crust) آلوده شده است و با توجه به مقایسه اى که بین این بازالتها و انواع بازالتهاى ساب آلکالن و پاراناودکن و اتیوپى و ریوگراند صورت گرفته است بازالت نئوژم منطقه تودشک بیشترین شباهت را با بازالتهاى ریوگراند نشان میدهد بنابراین مى تواند یک نوع ذوب بخشى از گوشته تهى شده مسئول بوجود آمدن این بازالتها باشد که ضمن صعود و گذر از پوسته بالایى دچار آلودگى شده باشند.

toudeshk.com


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۸۷ ، ۱۰:۱۴
علی عموحیدری