تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

ز سوی عرش رحمن، نوید شادی آمد / بشارت ای محبان، امام هادی آمد

کجایی یابن زهرا بده عیدی مارا / که روح عشق و ایمان امام هادی آمد

ولادت دهمین گلبرگ آسمانی، آیینه‏ی عصمت، هادی امّت،

اسوه‏ی مجد و شرافت، نیای انسانیتنای پرخروش ولایت، ناخدای کشتی هدایت

حضرت امام هادی علیه‏السلام بر پیروان ولایت خجسته باد.

****************************

فروغی که از خورشید وجودش می‌تابید، روشن‌گر افکار و راهنمای مردم بیدار بود. ظلمت حاکم، آن حق مظلوم را به زندان افکند و در حصر نهاد، ولی آن نور زندانى، پیوسته روشنایی می‌بخشید و بر دل‌های محبان حکومت داشت؛ نه با سلاح، که با فلاح؛ نه با قدرت نظامى، که با فضیلت اخلاقى.
سخن‌چینان از جاذبه معنوی و برتری علمی‌اش در آتش حسد می‌‌سوختند و حاکمان، او را رقیب حکومت می‌دانستند. او را از مدینه به سامرا بردند تا مدینه بی‌خورشید بماند و پروانه‌ها، سرگردان و شیعه، پریشان، ولی خلفای کوردل عباسى، کورتر از آن بودند که فروغ جهان‌تاب او را درک کنند.
آنچه او را محبوب دل‌ها ساخته بود، پیوند با خدا، تکیه بر خالق، غنای از مخلوق، وارستگی از دنیا، وابستگی به ابدیت و دلدادگی به عبادت بود.
سلام بر جان روشن و ضمیر فروزانش که با نیایش و نجوا با خدا مأنوس بود و سجاده و سحر، گواه یک عمر تهجد و شب‌زنده‌داری‌اش بود».


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۲ ، ۰۶:۵۷
علی عموحیدری

 

فقر،فقیر،مستمند، واژه هایی مانند این ها گرچه به ظاهر دغدغه همه ماست ولی به واقع واژگانی به دست فراموشی سپرده شده از هر لحاظ اند.

بدا به روزی که پدری نان آور عائله ای چند نفره از تامین نیازهای عزیزانش عاجز مانده و صبح به صبح صورت باسیلیسرخ نگه دارد.

در جامعه ای که همه فقط طبل توخالی شعار در دست دارند و با تمام قوا بر آن می کوبند، کجایند آنان که جهاد گونه پا در عرصه خدمت بهمستضعفانجامعه نهند و درد دل و آرزوینیازمندیرا با دستان بخشنده و همت والایشان تسلی بخشیده و برآورده نمایند.

چه گناهی دارد کودکی که در خانواده ایبی بضاعتبه دنیا آمده و البته در جامعه ای پر رنگ و ریا، آرزوی او برای داشتن کمترین ها، کمترین ها از آروزی من و مای مرفه، کمتر از آن چه ما از بیانش شرم داریم.

به حکممسلمانیما باید قدردان نعمات الهی باشیم، قدردانی و شکر نعمت که خود افزون کننده نعمت است همان انفاق است.

انفاق نه برای اشخاص، بلکه برای خدا، بزرگ خدایی که خود می بخشد و خود از بنده سراپا نیازش قرض می گیرد. کیست که به دارنده دارندگان قرض دهد و چند برابر دریافت کند؟!

موسسه خیریه امام زمان(عج)شهر تودشکاز سال 1376 با همت و همکاری مردم شریفشهر تودشکو با تاییدات و مداومت در همکاری شهرداری و شورای شهر محترم شهر تودشک طی سنوات عملکرد خود موفق به خدمت خالصانه در راه نشاندن لبخندی گرچه کوچک بر لب های نیازمندانشهرمان تودشکگردیده و طی این سال ها با گسترش دامنه فعالیت خود موفق به ارائه کمک هزینه هایی در عناوین:

- کمک هزینه تهیه جهیزیه

- کمک هزینه تامین مایحتاج زندگی

- کمک هزینه درمان

- کمک هزینه تحصیلی

- کمک هزینه تعمیر مسکن و...

و ارائه ارزاق به صورت سالانه به مدد صاحب اصلی این موسسه و یاری و همراهی خیرین به ده ها خانوادهبی بضاعتشهرمان گردیده و در عین کم لطفی برخی دوستان در عرصه یاری بهمستضعفانونیازمندانمرجعی بی مثال در این شهر بوده است.

تنها منبع تامین درآمد این موسسه خیریه کمک های مردمی در غالب هدیه تاج گل و درختچه جهت مراسمات و قلک های جمع آوری صدقات بوده و می توان به جرات این اطمینان را داد که در این خیریه سعی بر هزینه تمامی درامدها به صورتی کاملا حساب شده در سطحشهرونیازمندانشهر تودشکبوده است.

 

 "با حضور خود با همراهی فکری و مادی خود، مستمندان شهرمان را یاری نمایید"

شماره حساب ۰۱۰۸۰۹۵۰۸۶۰۰۶





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۲ ، ۱۵:۲۴
علی عموحیدری

"مرکز نیکوکاری شهر تودشک به یاری کمیته امداد امام خمینی(ره) کوهپایه در مهر ماه ۱۳۹۲ افتتاح گردید"





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۲ ، ۱۵:۰۷
علی عموحیدری

اهمیت روز عرفه

در روایتى از حضرت صادق علیه السلام آمده است:

( کسى که در ماه رمضان آمرزیده نگردد تا رمضان آینده آمرزیده نمى‏گردد؛ مگر این که روز عرفه را درک کند)

 

عید قربانبزرگ ترین روز حج محسوب می شود؛ چنان که از امام صادق(علیه السلام) نقل است که در جواب معاویه بن عمار که از ایشان درباره «یَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکبَرِ» پرسیدند، فرموند: «آن، روز عیدِ قربان است.»از آن جهت می توان گفت عید قربان تجلی توحید بوده و نمادی از تجلی انسجام اسلامی در ایام حج است.

قربان؛ عید همه مسلمین

عیدقربانیکی از اعیاد مهم مسلمین است که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نیست؛ چراکه همه فرق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می خوانیم: «اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا...؛ بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(صلی الله علیه واله) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی...» و بدین گونه عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته، همه مسلمین را در آن سهیم می دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم رهیافتی برای رسیدن به اعتصام به حبل الله است که یکی از مهم ترین دستورات اجتماعی اسلام است.

بنا بر این با توجه به مباحث مطرح شده، مناسک حج که در اوج عظمت آن عید قربان قرار دارد، علاوه بر رسیدن به توحید عاملی است مؤثر برای نیل به انسجام و همبستگی هر چه بیشتر مسلمانان. لذا بزرگان دینی ما به این مسأله بارها تأکید کرده اند که بهترین عمل در این روز برائت از مشرکین و شیاطین حقیقی عالم است و این مهم میسر نمی شود مگر با انسجام و همدلی تمامی مسلمین با هر فکر و عقیده و مسلکی که باشند.

قربانی، نماد وارستگی و مساوات

حجاج در ادامه اعمال روز عید با کوله باری از عقیده و جهاد، رو به سنّت قربانی می آورند و آن را به پیشگاه پروردگار هدیه می کنند و به دستور الهی جامه عمل می پوشانند که فرمود: «فـَمَنْ تَمَتَّعَ بِالعُمْرة اِلَی الحَجِّ فـَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ.»

 آن کسی که به قربانگاه می رود و گوسفندی را ذبح می کند، در حقیقت با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس ها و وابستگی هایش را می کند و آماده ایثار و فداکاری می شود. این عمل را از آن جهت که عبادت و وسیله تقرّب به خداست، قربان گویند. چنان که امام سجاد(علیه السلام) ضمن پرسشی از شبلی پرسیدند: «آیا به هنگام سربریدن قربانی، نیت کردی که با تمسک به حقیقت تقوی و ورع حلقوم طمع را قطع کنی ... »

بخشش و قربانی و تقسیم آن در میان مردم بویژه تنگ دستان به معنای دستگیری و تعاون است. وقتی حاجی در روز عید به شکرانه انجام مناسک حج، موظف می شود تا حیوانی سالم و کامل را بکشد و گوشت آن را به نیازمندان بدهد، این عمل خود عامل نزدیک شدن به خدا می گردد و انسان را مشمول عنایت الهی می سازد و هم بر حسب مصرف، عامل ایجاد محبّت بین انسان و افراد جامعه می شود. این گونه است که بین مسلمانان رابطه ای صمیمی به وجود می آید که خود یکی از عوامل و زمینه های انسجام است و بدین صورت تعاون و همبستگی اجتماعی در اعمال خیر و نیکوکاری در میان مردمان افزایش می یابد. از طرف دیگر، اگر تقسیم قربانی صحیح انجام گیرد، میلیون ها گرسنه سیر می شوند و بدینوسیله بین غنی و فقیر، ارتباط برقرار می گردد. این همان انسجام و همدلی مورد توجه شارع است.

از دیگر نمادهای قربانی «مساوات » است؛ به طوری که تقسیم گوشت قربانی به سه قسمت و استفاده شخص حاجی از آن شاهد گویایی بر این مساوات است. و در این صورت یکی از مصادیق تفرقه (امتیازاتی که انسان برای خود قائل شده است) از بین می رود و همه به این قول پیامبر اعظم(صلی الله علیه واله) رجوع می کنند که درخطبه حجةالوداع فرمود: «مردم! پروردگار همه شما یکی است و پدر همه شما یکی است؛ همه از آدم هستید و آدم از خاک است؛ عرب را بر عجم فضیلتی نیست، مگر به تقوا.» این عمل در حجّ، عدالت اجتماعی اسلام را منعکس می کند و خود عاملی است بر انسجام و اتحاد بین همه مسلمین جهان.

"نماز عید قربان در روز چهارشنبه ۲۴/۷/۹۲ ساعت ۷ و نیم صبح به امامت حجه الاسلام احمدی نسب در مسجد جامع شهر تودشک برگزار می گردد"





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۲ ، ۰۵:۲۶
علی عموحیدری





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۲ ، ۰۵:۰۵
علی عموحیدری

ای باقر علم نبی، فرزند حیدر/ از ما شفاعت کن اماما روز محشر

کی می شود قبر تو را دربربگیرم/ پروانه سان دورت بگردم تا بمیرم

*شهادتشکافندهی علم نبوی و مظهر حلم علویامام محمد باقر(ع)تسلیت باد . *

زخم‏ها بر سینه دارم ای ماه، امشب آخرین درخشش چشمم را می‏بینی. حرف‏ها در گلویم مانده است که اجازه فریاد شدن ندارند.
من، زخمی کربلایم. من ادامه زخم کربلایم و وارث زخم‏های جدم حسین علیه‏السلام و پدرم سجاد علیه‏السلام . پدرم، جای غل و زنجیرش را برای من و جماعت شیعه به ارث گذاشت و یک مدینه غربت و خانه‏ای که از در و دیوارش، بوی عشق سوخته بوتراب می‏آمد و جگر آتش گرفته مجتبی.
مپندار از جگر آتش گرفته‏ام می‏نالم؛ من از کودکی با جگر سوخته می‏زیستم. من کودک کربلایم، راز غربت فرزندان علی علیه‏السلام را از کربلا بر دل دارم، سینه‏ام زخمی ناله‏های زینب است. من زخم‏خورده کربلایم و زخمی قومی که سنگ بر فرزندان علی زدند.
خسته‏ام؛ خسته پیامی که در دل دارم و شاگردانی که به هزار رنج، پای حرف‏هایم می‏نشینند.
خداحافظ... سلام!
ای ماه خسته! امشب پسر زین‏العابدین چشم از دنیا فرو می‏بندد؛ تو شاهد باش که مردم زمانه با فرزند فاطمه علیهاالسلام نیکی نکردند و با جهالتشان، زخمش زدند. خداحافظ ای دنیای تاریک مردم مدینه!
سلام بر تو ای پدر و سرورم،
یا اباعبداللّه‏.

 

 


دسته بندی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۲ ، ۱۱:۱۳
علی عموحیدری

ماه «ذى الحجّه»، آخرین ماه «سال هجرى قمرى» است و ماهى است بسیار پربرکت. بزرگان دین هنگامى که این ماه وارد مى شد، اهمّیّت ویژه اى به عبادت در آن مى دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه .در بعضى از روایات آمده است، شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب هاى دهه اوّل این ماه شریف است،و این سوگند به خاطر عظمت آن است.
خداوند در سوره حج (آیه 28) ضمن بیان فریضه بزرگ «حج» سخن از «أیّام مَعْلُومات» گفته است که مؤمنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکى از تفسیرهاى معروفِ «أیّام مَعْلُومات» که در روایات نیز آمده است، ده روز اوّل ماه ذى الحجّه است. بنابراین، هم شب هاى آن عزیز است و هم روزهاى آن.
در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که عبادت و کار نیک در هیچ ایّامى به اندازه این ایّام (ده روز اوّل ماه ذى الحجّه) فضیلت ندارد.
افزون بر اینها، هم صدا شدن با زوّار خانه خدا در این ماه، و یاد و خاطره مراسم باشکوه حج و معنویّت و برکات آن، حال و هواى دیگرى به انسان مى دهد; مخصوصاً براى کسانى که در سلک زوّار سعادتمند خانه خدا قرار گرفته اند، یا با یاد و خاطره آنها همراهند.
وجود دو «عید» مهمّ اسلامى عید قربان (عید اضحى) و عید غدیر (عید ولایت) و روز «عرفه» و خاطره دعاى عجیب و بسیار گرانبهاى امام حسین(علیه السلام) در عرفات، شکوه و عظمت خاصّى به این ماه بخشیده، و سزاوار است همه مؤمنان (مخصوصاً جوانان پاکدل) از فضاى آکنده از معنویّت این ماه غافل نشوند و در خودسازى و تهذیب نفس بکوشند که به پیشرفت هاى مهمّى نائل مى شوند.

حج

حَجّ یکی از مهم‌ترینفروع دیناسلاماست. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلف‌اند در دهه اول ماهذی‌الحجهبهمسجد الحرامدر شهرمکهدرعربستان سعودیرفته و مجموعه‌ای از اعمال نیایشی را به‌جا آورند.

حج بر سه نوعتمتع، قران و افراد است که حج قران و افراد وظیفه ساکنان مکه است. در اسلام بر کسی که دارای بلوغ، عقل، آزاد بودن و استطاعت باشد واجب می‌شود.

حج نخستین بار در دینابراهیمانجام شد و آیین‌های حج وعمره، احرام، لثم و لمسحجرالاسود، سعی بینصفا و مروه، وقفه درعرفاتورمی جمره، همگی پیش ازاسلامرایج بود و تنها برخی تعدیلات در حج اسلامی نسبت به پیش ازاسلامروی داده‌است.

اعراب پیش از اسلام هنگام طواف «لبیک یالات»، «لبیک یاعزی» و «لبیک یامنات» می‌گفتند و هر قومیبتخود را می‌خواند و دراسلام، «اللهم» جای بت‌ها را گرفت و آن عبارت بدین شکل تغییر کرد: «لبیک اللهم لبیک»

عرب‌ها صید را در ماه حج حرام می‌دانستند.پیامبر اسلامحرمت صید را ویژه ایام حج و هنگام احرام مقرر کرد. عرب‌ها گاهی لخت به پیرامون‌گردی (طواف) کعبه می‌پرداختند. اسلام آن را منع کرد و پوشیدن لباس دوخته‌نشده را مقرر کرد. عرب از خوردن گوشت قربانی اکراه داشت وپیامبر اسلامآن را مجاز دانست.

مسلمانانپس ازفتح مکهو برانداختن بت‌هایقریشاز سعی میانصفا و مروهاکراه داشتند؛ زیرا پیش از اسلام بر این دو کوه دوبتسنگی قرار داشت که حاجیان و زائران آن دوره سعی بینصفا و مروهرا برای نزدیک شدن به آن‌ها و دست‌کشیدن و بوسیدن آن‌ها انجام می‌دادند. ولیمحمدسعی بینصفا و مروهرا مجاز کرد و بنا بر متنقرآناین کار از شعائراللهدانسته می‌شود.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۲ ، ۱۳:۰۴
علی عموحیدری

در صورت تمایل کمک های غیر نقدی خودتون رو در این وبسایت با نام خودتون و شماره تماس اعلام کنید و کمک های نقدی خودتون رو می تونین به شماره حساب

0106774406004سیبا بانک ملی به شماره :
بنام مسجد جامع تودشک

واریز و شماره فیش و مبلغ واریزی رو اعلام نمائید





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۲ ، ۰۵:۲۵
علی عموحیدری

بهشت از رایحه ای دلنوار، سرمست می شود.  

جشنی برپاست از انبوه فرشتگانوکائنات.  

بر منبری از نوروروشنایی، جبرئیل خطبه می خواند برایعلیعلیه السلاموفاطمهعلیهاالسلاموزندگی آغاز می شود.  

طوبی، دل انگیزترین نغمه اش را شاباش می فرستد.  

صدایی می شکوفاند جان ها راوشاید خداست که برای این عروسوداماد پیام تبریکوتهنیت می فرستد.  

زمین:  

خانهوحی، مهبط فرشتگان است.  

مدینه، شادیِ این دقایق مقدس را پشت در خانه، بهوجد آمده است.  

از میان تمام مردان عرب، تنها مدال همسریفاطمه، گردن آویزعلیمی شود.  

راز عشقی بزرگ.  

مَرَجَ الْبَحْرَیْنَ یَلْتَقیان.  

دودریا به هم میپیوندند در قداستی بی نظیر.  

دودریای علموحلم،علیوفاطمه، تا جهان به خنکایوجودشان به ساحل آرامش برسد.  

وآب که چه زیبا مهرفاطمهرا به دل داردوخاک که راز بزرگیعلیرا به دوش می کشد.  

وعشق که از تلاقی این دومتولد می شود؛ آبوخاک،  

دین از این پس، آسوده خواهد بود در سایه سار محبتومهربانی این عروسوداماد.  

«وَ لَهُ الجَوارِ المُنْشَئاتُ فِی البَحْرِ کَالاَعْلام؛واز آن دودریا، دوگوهر هستی پدید می آید؛ حسنوحسین، سید جوانان اهل بهشت».  

وحقیقت ادامه می یابد در گروپیوندعلیوفاطمه؛  

زیر یک سقف، پای سفره ای ساده، ازپیونددونور، تا یازده ستاره روشن  

وتاریخ عشق، از همین جا آغاز می شود.  





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۱۲:۳۹
علی عموحیدری

در تقویم روزهای سال، ذیقعده یازدهمین ماه قمر ی است، در این ماه شادی و غم به هم آمیخته، آغازی همراه با سرور و پایانی همراه با اندوه دارد.
این ماه را می توان ماه امام هشتم (ع) نامید زیرا در ابتدای آن ولادت خواهر گرامی ایشان حضرت فاطمه معصومه (س) و در یازدهم این ماه ولادت خود آن حضرت و در پایان این ماه شهادت فرزند گرامی امام هشتم (ع)، حضرت امام جواد(ع) واقع شده است...

با این وصف، هشتمین امام معصوم (ع) در انتظار پسر و شیعیان در تب و تاب رویت جمال جوادالائمه (ع) بودند، تا اینکه در رجب سال 195 ه. ق شهر مدینه و خانه امام به نور جمال امام جواد روشن شد. نهمین ستاره برج امامت که فرزند پیشوای هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بود، "محمد" نام یافت تا تجدیدکننده خاطرات و مجاهداتهای جد بزرگوارش پیامبر عالی قدر اسلام باشد.
بعدها بر اثر زهد و تقوایی که از او مشاهده شد به لقب "تقی" موسوم گردید و به دلیل بخشندگی و سخاوتی که در راه خدا داشت به لقب "جواد" نیز معروف شد.
پس از شهادت امام رضا علیه السلام از آنجایی که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت نگسلد امام جواد (ع) در خردسالی و سن هفت یا هشت سالگی زمام قافله امت را به دست گرفت. امام جواد (ع) نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده این مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آنجا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید اما با آشکار شدن جلوه های الهی امامت آن امام همام اندک اندک ابرهای تیره تردید کنار رفت.
با این وجود مامون، خلیفه مکار عباسی با اهدافی سیاسی و نیرنگ کارانه و برای رهایی از تنگناها وضعیت دشواری که در پی شهادت امام رضا (ع) پدید آورده بود دختر خود ام الفضل را به همسری امام جواد (ع) در آورد.
پس از مامون برادرش معتصم عباسی جای او را گرفت در سال 220 هجری قمری معتصم امام جواد (ع) را از شهر مدینه به بغداد آورد تا از نزدیک مراقب ایشان باشد. دسیسه چینی بعضی از درباریان باعث شد تا معتصم که خود نیز مایه ابراز هر نوع دشمنی با امام را در نهاد خود داشت درصدد قتل امام برآید. معتصم با دستیاری همسر امام، مقصود پلید خویش را با خوراندن سم به آن حضرت عملی ساخت.این واقعه شوم در ماه ذیقعده 220 هجری اتفاق افتاد امام جواد در هنگام شهادت بیش از 25 سال و چند ماه نداشت.
پیکر پاک امام جواد (ع) را در کنار قبر جد بزرگوارش امام موسی بن جعفر (ع) در گورستان قریش بغداد به خاک سپردند.
این محل که مزار پاک شهدای علوی و سادات بود پس از انتقال بدن پاک امام موسی جعفر از زندان بغداد "کاظمیه" خوانده شد و پس از شهادت حضرت جواد (ع) و دفن ایشان در این محل آن را "کاظمین" نامیدند.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۲ ، ۰۶:۵۰
علی عموحیدری