تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

الف: خصوصیات کلی جغرافیایی و اقلیمی منطقه:

دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۸۵، ۱۱:۲۶ ق.ظ

تودشک در سمت شرقی بخش کوهپایه قرار گرفته است از طرف شمال به شهرستان اردستان ، از شرق به شهرستان نائین و استان یزد ، از جنوب به بخش های جلگه و بن رود و به دهستان جبل بخش کوهپایه محدود می شود . این محدوده در عرض جغرافیایی 32 درجه و 23 دقیقه و 32 درجه و 49 دقیقه و طول جغرافیایی 52درجه و 31 دقیقه تا 52 درجه طول شرقی قرار گرفته است . ارتفاع از سطح دریا در سمت جنوبی 1080متر و در قسمت شمالی 2400 متر می باشد که با شیبی ملایم به سمت جنوب (زاینده رود سرازیر می شود . مرکز دهستان شهر تودشک می باشد که در 20 کیلومتری شهر کوهپایه در موقعیت 32 درجه و 42 دقیقه عرض شمالی و 52 درجه و 40 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ در کنار جاده ترانزیت اصفهان ، به پنج استان جنوب و جنوب شرقی کشور قرار دارد.

آب و هوا:

این منطقه دارای آب و هوایی نیمه صحرایی است بر اساس آمار منتشر شده از ایستگاه هواشناسی شهر ورزنه در بین سالهای 1369-1360معدل حداکثر درجه حرارت 37 درجه سانتیگراد بالای صفر و معدل حداقل درجه حرارت 6/5 درجه سانتیگراد زیر صفر می باشد. معدل حداقل درجه حرارت 7/6 درجه و معدل حداکثر درجه حرارت سالیانه 6/24 درجه است .

میزان بارندگی

مثوسط میزان بارند گی5/68ملییمتر است که حداثر آن در ماه دسامبر برابر با 5/13 میلیمتر می باشد و ماههای ژوئن و ژوئیه و اوت ماههای بدون بارندگی و خشک محسوب می شوند.

تعداد روزهای بارانی کمتر از 1 میلیمتر در روز به تفکیک فصول مختلف سال عبارتند از :

زمستان 6 روز / بهار 6 روز /تابستان صفر / پاییز 2 روز .

تعداد روزهای بارانی بیشتر از 10 میلیمتر در زمستان 2 روز ، بهار 1 روز ، تابستان صفر و پائیز 1 روز است که مجموعا 4 روز می باشد .

نم نسبی :

متوسط سالانه نم نسبی 7/33 درصد ، متوسط حداقل در ماه ژوئن برابر با 8/20 درصد و حداکثر در ماه ژوئیه (دیماه) برابر با 8/55 درصد می باشد .

باد :

باد غالب منطقه بادهای غربی است که در تابستان جهت شرقی و آرام پیدا می کند . و بدون تاثیر در منطقه نمی باشد.

یخبندان :

تعداد روزهای یخبندان برابر با 111 روز ، در ماه دسامبر 5/28 و 5 ماه سال را شامل می شود .





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۵/۰۸/۰۱
علی عموحیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی