تودشک شهری دردل کویر

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

تودشک شهری دردل کویرباآب وهوایکوهستانی

نویسندگان

سیستم آبرسانی تودشک

پنجشنبه, ۶ تیر ۱۳۸۷، ۰۹:۴۸ ب.ظ

سلام

امیدوارم حال همه دوستان عزیز خوب باشه و همیشه در پناه حق موفق باشید

با توجه به کم آبی موجود که همیشه با شروع فصل گرم تابستون بوجود میاد به ذهنم اومد یه مطلبی در مورد سیستم آب رسانی محله تودشک بنویسم . البته زیاد خبر از قدیم ندارم ولی اون چیزی رو که تحقیق کردم و شنیدم رو واسه عزیزان می نویسم . ما رو از نظرات خودتون بی خبر نزارین.

 

سیستم آبرسانی محله تودشک

محله تودشک از حدود 50 سال پیش با دو سیستم آبرسانی از مایه حیات تغذیه میشده

1-    رشته قنات شرقی تودشک

این رشته قنات از محله صادق آباد در سمت شرقی تودشک شروع شده و مسیری حدود سه کیلومتر رو برای انتقال آب شور به داخل محله تودشک طی میکنه بله درست شنیدین آب شور ،‌اونطوری که بنده از استاد فضل الله مغنی عزیز و زحمت کش شهر تودشک شنیدم رشته قنات تودشک از دو بخش تشکیل شده که یک بخش آب حدودا شیرینی داره و بخش دیگه این رشته قنات آب حدودا تلخی داره که با مخلوط شدن این دو بخش کلا آب قنات تودشک شور میشه .

قنات تودشک

البته همون طوری که عزیزان میدونن این آب برای استفاده شرب مصرف نمی شه بلکه عمدتا برای مصارف شستشو و خب آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی تودشک استفاده میشه .

 

این رشته قنات پس از طی مسیر بیابونی وارد محله شده در بدو ورود محلی به نام رخشتشوخانه (کیچو) وجود داشت که خب الان به خاطر عدم استحکام از بین رفته ولی قبلا مردم برای استفاده از آب قنات و مصارف بهداشتی و شستشوی رخت و لباس وظروفشون ازش استفاده می کردند.

قنات تودشک از داخل یه سری منازل عبور میکنه و داخل منازلی هم که آب ازشون عبور میکنه بعضا محلی برای استفاده ازآب قنات دیده میشه ، بعد از اون این آب وارد حوضچه کوچیک آبنمای جنبی مسجد جامع تودشک که به همت شهرداری محترم تودشک ساخته شده میشه و تصویر زیبایی رو برای محل بوجود میاره البته خوب این حوضچه محلی برای شرب آب گله تشنه گوسفندان تودشک هم هست که معمولا ظهرها تصویر زیبایی از حضور تعداد زیادی از گوسفندان در کنار این آبنما رو میشه مشاهده کرد .

 

آبنما

 

خب بعد از این آبنما آب پر برکت قنات تودشک وارد محلی به نام رختشور خانه میشه که خب بازم محلی برای استفاده از آب به عنوان مصارف خانگی هست و بعد از اون وارد حوض اصلی ذخیره آب برای استفاده آبیاری زمین های کشاورزی میشه .

 

حوض اصلی

این آب پس از طی این مسیر طولانی وارد زمینی میشه و طراوت و زیبایی رو به باغات و زمین های کشاورزی تودشک هدیه میکنه !

 

 

 

1-    سیستم آب رسانی آب شیرین

خدا رحمت کنه اموات اونایی رو که همت ساخت آب انبار قشنگ محله تودشک رو داشتن و این بنای به یاد موندنی رو خلق کردند!

در توضیح این سیستم آب رسانی باید خدمت عزیزان عرض کنم که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آبرسانی محله تودشک به این صورت بوده که آب از روستای ممباشی در قسمت شمال تودشک با جوی های خاکی از کوه سرازیر شده و پس از طی یه مسیر خیلی طولانی وارد محله تودشک میشد و این جوی از وسط خیابون اصلی فعلی عبور میکرده و آب رو وارد حوضچه ای به نام غدیر میکرد تا پس از ته نشین شدن گل همراه با آب و یه کمی صاف شدن این آب مورد استفاده شرب اهالی قرار بگیره

توی عکسایی که این زیر هست شما فکر کنین جوی از وسط خیابون داره عبور میکنه و غدیر رو در محل کنونیستاد باز سازی عتبات عالیاتفرض کنید! و اما پس از اینکه آب یه خورده صاف شد از طریق یه سوراخ وارد مخزنآب انبار محله تودشک میشد تا بعدا مورد استفاده قرار بگیره .

 

اما بعد از انقلاب از سال های حدود 1358 مردم تودشک اقدام به خرید آب شیرین حیدر آباد در سمت شمالی تودشک کردند و با لوله کشی این آب رو به محله تودشک آوردند و برای ذخیره این آب مخزن بزرگی رو در بالای کوه در مسیر این لوله ساختند تا این آب بعد از ذخیره شدن در این مخزن وارد محله تودشک بشه .

 

از بعد از انقلاب تا حدود پنج شش سال قبل تنها منبع تامین آب شیرین برای تودشک همین سیستم آب رسانی و آب شیرین حیدر آباد بود ولی با همت مسئولین استان و دولت وقت جمهوری اسلامی و با توجه به کمبود آب و افزایش جمعیت محله و کلا شهر تودشک آب لوله کشی شهری به این آب اضافه شد تا تکمیل کننده این سیستم برای مردم تودشک باشه یادم میاد روزهایی رو که باید برای تامین آب شرب مصرفی با ظرف از آب انبار آب تهیه میکردیم و مردم یه مسیری رو برای رسوندن آب هر روز بین خونه ها تا آب انبار هر روز طی میکردند.

دست دست اندرکاران این همت بزرگ درد نکنه و خدا توفیق خدمت به مردم رو ازشون نگیره .

 

و اما در چند ماهه اخیر یعنی اواخر سال 1386 تا الان اداره آب و فاضلاب اقدام به ساخت یه منبع بزرگتر در فاصله بیشتری از سطح زمین بر روی همون کوههای اطراف تودشک برای تامین بهتر آب برای عزیزان تودشکی کرده . این مخزن بیش از سه برابر مخزن قبلی توانایی ذخیره آب شیرین رو داره یعنی حدود 1000 متر مکعب اون مخزن قبلی یعنی فعلی حدودا 300 متر مکعب آب رو در خودش جا میده .

جا داره همینجا از تلاشهای اداره آب و فاضلاب استان و بخش ، شورای شهر محترم و شهرداری خدوم تودشک درجهت خدمت به مردم شریف تودشک تشکر بشه و برای افرادی که قدیما و جدیدا برای این امر مهم تلاش کردن توفیق و سلامت روز افزون و برای رفتگان از خداوند آمرزش مسئلت کنیم .

و اما در مورد کم آبی امسال ،‌ خب همون طوری که همه ما شاهد بودیم تقدیر الهی براین بود که بارش و نزول رحمت الهی امسال یه مقداری کمتر باشه و همین باعث کمبود ذخایر آب شیرین استان و کشور عزیزمون شد .

حالا که میبینیم پرسنل عزیز اداره آب و فاضلاب اینقدر برای آب رسانی و تامین آب شرب که واقعا یکی از نیاز های اساسی برای زندگی مردم هست تلاش میکنند ما هم قدر این نعمت الهی رو بدونیم و یه مقداری در مصرفش سنت زیبای صرفه جویی رو به کار ببندیم تا همگی بتونیم بدون محدودیت از این نعمت الهی استفاده کنیم.

 

 

جا برای بیان مطلب در مورد سیستم آب رسانی تودشک خیلی زیاده بنده سعی کردم مطلب رو مختصر و مفید ارائه کنم (جدای از اینکه زیاد چیزی نمی دونستم راجع به این موضوع ) تا از حوصله عزیزان خارج نشه .

ممنونم از توجهتون

_________________________

 

ای دل ،‌اینجا دگر جای ما نیست

با غم ما کسی آشنا نیست

ای بلاکش ، چه جویی چه خواهی ؟

در دیاری که رسم وفا نیست

مهربانی ندارد خریدار

عشق و حسن و هنر را بها نیست

هر چه بینی فریب است و نیرنگ

روی دل ها به سوی خدا نیست

این منم بی نصیب از جوانی

این منم کشته مهربانی

خسته از تیغ یاران جانی

این منم تشنه باده مرگ

این منم سیر از زندگانی

این دل و این همه رنج و اندوه

این من و این غم جاودانی

ای خدا ، یار من با وفا بود

با غم آشنا ، آشنا بود

آیت رحمت آسمان ها

مظهر عشق و لطف و صفا بود

از رخش پرتو مهر می تافت

در نگاهش جمال خدا بود

غنچه حسن او جلوه ها داشت

بلبل طبع من خوش نوا بود

دیگر آن نازنین در برم نیست

سایه مهر بو بر سرم نیست

عشق و حسن و هنر را چه حاصل

این گنه بس که سیم و زرم نیست

نیک داند که بی او به جز مرگ

بی گمان چاره دیگرم نیست

آن همه آرزو رفت بر باد ؟

ای خدا ،‌ای خدا ، باورم نیست

ای دل خسته ، با درد خو کن

اشک غم را نهان در گلو کن

غنچه آرزوی تو پژمرد

بعد از این مرگ را آرزو کن

سر به دریای حیرت فرو بر

گوهر عشق را جستجو کن

گرچه آن گل تو را برد از یاد

هر نفس یاد او ، یاد او کن

__________________

                                                                      موفق باشید

                                                                        التماس دعا

                                                                       م.عموحیدری

 





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۴/۰۶
علی عموحیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی